Show simple item record

dc.contributor.authorHolmberg, Josefin
dc.contributor.authorRegnéll, Tove
dc.date.accessioned2020-03-03T08:10:11Z
dc.date.available2020-03-03T08:10:11Z
dc.date.issued2020-03-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63655
dc.description.abstractSyftet med studien var att undersöka självskattningsinstrumentet Clinical Outcomes in Routine Evaluation-Outcome Measure:s (CORE-OM) funktion som utfallsmått för patienter som går i studentledd terapi. Deltagarna var 2223 patienter som gått i studentledd terapi samt deltagit i kvalitetssäkring vid före- och/eller eftermätning. Instrumentets validitet, reliabilitet och faktoriella struktur undersöktes. CORE-OM uppvisade god intern konsistens, hög konvergent validitet, god diskriminativ validitet förutom vad gäller specifik fobi och hög sensitivitet för förändring. Vi fann inga skillnader mellan män och kvinnors medelvärden men små negativa samband mellan medelvärde och ålder. Alla dimensioner korrelerade högt förutom Riskdimensionen. Snarare än de fyra tilltänkta dimensionerna fann vi att en trekomponentslösning förklarade datan bäst. CORE-OM bedöms vara lämpligt som utfallsmått för studentledd terapi förutom för specifik fobi-patienter.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleClinical Outcomes in Routine Evaluation-Outcome Measure (CORE-OM) som utfallsmått i studentledd terapisv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record