Show simple item record

dc.contributor.authorLinderholm, Timsv
dc.date.accessioned2020-03-06T12:52:30Z
dc.date.available2020-03-06T12:52:30Z
dc.date.issued2020sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63772
dc.description.abstractUtifrån tanken om att miljöfrågor är både viktigare och mer aktuella än någonsin, syftar arbetet till att kartlägga hur miljö- och hållbarhetsaspekter formulerats i de svenska läroplanernas allmänna del och slöjdämnets kursplan från och med införandet av grundskolesystemet 1962 fram till det förslag på en reviderad kursplan som Skolverket lade fram hösten 2019. De utgivna läroplanerna har getts en kortfattad beskrivning där förändringar gällande skolans verksamhet och slöjdämnets karaktär redogjorts för. Miljö- och hållbarhetsperspektiven har beskrivits utifrån FN:s internationella miljökonferenser från 1970-talet och framåt och de dokument konferenserna resulterat i, som bidragit till att forma begreppens innebörd. Undersökningen gjordes genom att med hjälp av läroplansteori via en komparativ innehållsanalys analysera de utgivna läroplanerna för att se vilka likheter och skillnader som förekommer gällande miljö- och hållbarhetsfrågor och hur dessa har förändrats över tid. Undersökningen visade att miljö- och hållbarhetsfrågor varit en del av alla läroplaner sedan införandet av grundskolan men att det under åren varierat i omfång och karaktär. Förändringarna diskuteras i förhållande till för tiden aktuella miljökonferenser för att se vad som kan ha bidragit till att läroplanerna och kursplanerna förändrats över tid. Vidare diskuteras vad miljö- och hållbarhetsperspektiven kan få för betydelse i praktiken utifrån Goodlads (1979) teori om läroplanens fem nivåer och hur perspektiven får olika innebörd för olika aktörer.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleMiljö och hållbarhet i slöjdundervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record