Show simple item record

dc.contributor.authorBaccstig, Lindasv
dc.date.accessioned2020-03-06T12:52:31Z
dc.date.available2020-03-06T12:52:31Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63776
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka hur grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem med tillvalsämne bild erfar sitt läraruppdrag. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar. Hur beskriver lärarna sitt dubbla uppdrag som fritidslärare och bildlärare och vilka strategier använder dessa lärare för att hantera uppdraget? Studien har haft en fenomenologisk ansats då jag velat undersöka dessa lärares erfarenheter av sitt uppdrag inte uppdraget i sig. Studien har genomförts med kvalitativa metoder där deltagarna dels arbetat gestaltande med att beskriva sitt uppdrag dels deltagit i ett fokusgruppsamtal. Jag har även arbetat gestaltande med undersökningens empiri. I studiens resultat beskriver deltagarna sitt uppdrag utifrån två huvudområden, möjligheter och utmaningar. Möjligheter i form av att de genom att arbeta i två verksamheter har bra helhetskunskaper kring eleven. Den breda utbildningen upplevs också ge bredd och flexibilitet i arbetssätt både på fritidshemmet och i bildämnet. Utmaningar beskrivs i form av ensamhet, tidsbrist och en känsla av att vara en ofrivillig pusselbit som går att trycka in över allt i skolans verksamheter. De strategier för att hantera uppdraget som deltagarna lyfter fram handlar om att visa professionalitet och att välja det ena eller andra uppdraget.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Mitt i ett mellan" - En studie om hur grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem med tillvalsämne bild erfar sitt uppdragsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentHögskolan för Design och Konsthantverksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record