Show simple item record

dc.contributor.authorNorberg, Fridasv
dc.date.accessioned2020-03-06T12:52:31Z
dc.date.available2020-03-06T12:52:31Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63779
dc.description.abstractStudien undersöker hur musiklärare som arbetar med instrumentalundervisning på gymnasiet förhåller sig till begreppet personligt uttryck i sin profession. Begreppet personligt uttryck återfinns i styrdokumenten för musikämnet i gymnasieskolan. Målet med studien var att få ökad förståelse för lärares definitioner av begreppet personligt uttryck, genom att undersöka vilka redskap som används när det kommer till undervisning om personligt uttryck i instrumentalundervisning, samt att belysa vilka kvaliteter som tas med i bedömning av personligt uttryck. Studiens empiriska material är producerat genom kvalitativa intervjuer med fyra instrumentallärare. Sociokulturellt perspektiv på lärarande ger studien en teoretisk ram och intervjuerna har analyserats med hjälp av begrepp från sociokulturell begreppstradition. Begrepp som använts i analysen är: appropriering, mediering, redskap och intersubjektivitet. Studien visar att informanterna upplever begreppet personligt uttryck som vagt, och svårt att definiera. En gemensam förståelse som finns hos informanterna är att begreppet personligt uttryck syftar till de aspekter i musicerandet som inte står i noterna eller som hörs i originalmusiken, utan som är de konstnärliga val som musikern gör själv. Denna förståelse för begreppet ligger i linje med tidigare forskning. Studien visar även att det finns variationer mellan vilka redskap informanterna använder sig av för att arbeta med elevers utveckling av personligt uttryck. Även hur stor plats denna del av kunskapskraven ges i undervisningen skiljer sig mellan informanterna, men gemensamt för dem är att de anser att uttryck är en central del av musicerandet. Det resultat som framkommit angående informanternas förhållningssätt till bedömning pekar på att informanterna anser att det är svårt, och ett etiskt dilemma att bedöma elevernas personliga uttryck eftersom begreppets inneboende subjektivitet medför svårigheter att bedöma elevernas personliga uttryck på ett objektivt sätt. Studiens slutsats är således att informanternas definitioner av begreppet personligt uttryck skiljer sig åt, men att en gemensam förståelse är att personligt uttryck handlar om musikerns egna val i musicerandet. Vidare anser de att arbete med personligt uttryck är en central del av instrumentalundervisning, men att subjektiviteten i begreppet medför svårigheter både gällande undervisningssituationer och bedömning.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDet personliga uttrycket. En intervjustudie om musiklärares arbete med uttryck i instrumentalundervisning på gymnasiet.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentHögskolan för scen och musiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record