Show simple item record

dc.contributor.authorBratt, Camilla
dc.date.accessioned2020-03-09T09:10:13Z
dc.date.available2020-03-09T09:10:13Z
dc.date.issued2020-03-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63794
dc.description.abstractSyftet är att undersöka hur pedagoger utvecklar förståelse för undervisningsbegreppet i kollegiala samtal. Studien utgår från ett utvecklingsarbete där pedagoger i lärgrupper samtalar kring vad undervisning kan och bör vara i förskolan, dels utifrån styrdokument och forskning dels utifrån egen praktik. Frågeställningarna söker svar på hur pedagogerna översätter undervisningsbegreppet, samt vad som blir framträdande i pedagogernas översättning av undervisning. Studiens aktioner analyseras mot Röviks (2008) översättningsteori, en pragmatisk organisationsteori som riktar fokus mot hur idéer reser mellan organisationer. Centrala begrepp är dekontextualisering och kontextualisering. De används för att undersöka hur undervisningsbegreppet översätts i förskolan och vad som blir framträdande i översättningarna. Studien har en aktionsforskningsansats. Det innebär att studien utgår från ett utvecklingsarbete som genom aktioner sätter igång en förändringsprocess som sedan studerats. Empiri har samlats in genom ljudinspelning, reflektionsdokument och loggböcker. Resultatet visar att undervisning i förskolan är ett komplext och inflätat begrepp som också är svårt att sätta ord på vilket gör att pedagogens undervisningshandlingar osynliggörs. Det som framträder i översättningarna av spontan undervisning är att pedagogerna försöker använda sig av strategier för att väva samman barns intressen och mål från läroplanen, dvs genom frågor. Det som framträder i pedagogernas översättning av planerad undervisning är beskrivningar av gemensamma ämnesövergripande och lekbaserade aktiviteter. Förskolan har som tradition ett arbetssätt som utgår från tema eller projekt där undervisning sker under dagen. Det är svårt att urskilja vad undervisningshandlingar är och vilka faktorer i pedagogens handlingar som leder till att undervisningen lyckas. I den meningen visar resultatet att undervisning i förskolan är i behov av didaktisk medvetenhet och ett yrkesspråk.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesmastersv
dc.relation.ispartofseriesHT19 IPS PDA162sv
dc.subjectspontan undervisningsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectplanerad undervisningsv
dc.subjectdidaktiksv
dc.subjectaktionsforskningsv
dc.subjecttranslationsteorisv
dc.subjectöversättningsteorisv
dc.titlePå väg mot en idé om undervisning En aktionsforskningsstudie om översättningsprocesser i förskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record