Påverkar förskolemiljön barnens hörsel, uppmätt som otoakustiska distortionsprodukter?
Does the preschool sound environment affect children’s hearing, as measured by otoacoustic distortion products?
Abstract
Denna studie har som syfte att undersöka om vistelse i förskolans ljudmiljö påverkar barns hörsel, uppmätt som otoakustiska distorsionsprodukter (DPOAE).
För att ta reda på om hörseln påverkas av vistelsen i förskolemiljön, har DPOAE-amplitud hos barn utan känd hörselnedsättning jämförts vid fyra upprepade mätningar, som skett morgon och eftermiddag i början av veckan samt motsvarande tidpunkter i slutet av veckan. Förändring av DPOAE-amplitud har analyserats med en variansanalys (two-way repeated ANOVA). Reliabiliteten för uppmätt DPOAE-amplitud har undersökts genom test-retestmätning på elva barn, där otoakustiska emissioner uppmättes två gånger direkt efter varandra, för att se om handhavande påverkar mätningen. För att utreda om ljudmiljön i förskolan kan påverka barns hörsel har ljudnivån uppmätts med dosimeter (kroppsburen ljudnivåmätare), som burits av förskolebarnen. För att se om ljudnivån skiljer sig mellan barn och pedagoger har även personalen burit dosimeter. Som referens har en dosimeter placerats hängandes från taket i lekhallen där barnen vistats under mätdagen. DPOAE- och ljudnivåmätningar har utförts på fyra förskolor. DPOAE-amplitud från 27-29 höger öron och 30-31 vänster öron har analyserats, beroende på frekvens.
Resultaten visade en reduktion av amplituden vid 3000 Hz och 4000 Hz för höger öra vid mätning av DPOAE. Detta sågs vid jämförelse mellan mätningar tidigt i veckan och mätningar utförda i slutet av veckan. De övriga sex av åtta analyserade frekvenserna uppvisade dock inte en samstämmig sänkning av DPOAE-amplitud över veckan. Vi fann inte någon signifikant skillnad i amplitud från morgon till eftermiddag, och inte heller för vänster öra. På grund av antalet statistiska analyser som genomförts finns eventuell inverkan av typ-1 fel samt en risk att reduktionen kan ha orsakats av förändrad mellanörestatus som uppstått under mätveckan. Test-retestmätning vid mätning av DPOAE visar ingen signifikant skillnad mellan första och andra införandet av mätproben, vilket indikerar att DPOAE kan utföras på barn vid upprepade mättillfällen utan stor varians orsakad handhavande. Ljudnivån som uppmättes visade att 42% av barnen exponerades för nivåer över 80 dB LAeq under lektid inomhus, samt att 18% av dessa barn exponerades för nivåer över 85 dB LAeq under lektid inomhus. Pedagogerna exponerades för 80 dB LAeq i 33% av mätningarna.
Denna studie är utförd i samarbete med Maja Jansson, vars masterprojekt inom teknisk akustik på Chalmers tekniska högskola är publicerat med titeln: The sound environment at preschools and how it may affect children’s hearing (Jansson, 2017).
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to assess if the preschool sound environment affects children's hearing, as measured by otoacoustic distortion products (DPOAE). To find out if the children’s hearing was affected by the time they spend in preschool, DPOAE amplitude in children with normal hearing function has been measured. Four repeated measurements were made in total: twice a day, in the mornings and afternoons, in the beginning of the week and in the end of the week. Change in DPOAE amplitude was analyzed with a two-way repeated ANOVA. The reliability of the measured DPOAE amplitude has been investigated by performing a test-retest measurement on eleven children, where DPOAE is measured twice immediately after each other. To investigate whether the sound environment in preschool can affect the child's hearing, the sound level has been measured using dosimeters (body-worn sound level meter) carried by the children. To assess if the sound pressure level measured for the children differ from the adults, the staff also carried dosimeters. A fixed dosimeter was placed as a reference hanging from the ceiling in the playroom where the children spent their time on the day of the measurements. DPOAE and sound level measurements have been performed at four preschools. DPOAE amplitude from 27-29 right ears and 30-31 left ears have been analyzed. The result shows a reduction of DPOAE amplitudes measured at 3000 Hz and 4000 Hz for the right ear. The amplitude reduction was seen between the measurements made early in the week and the measurements made late in the week. The other six of eight analyzed frequencies did not show a consistent decline in amplitude over the week. We did not find any significant differences between morning and afternoon measurements, nor for measurements in the left ear. Due to the number of statistical analyzes that was carried out, we cannot rule out type-1 errors. There may also possibly be an influence on the amplitude caused by an altered middle ear status during the week. Test-retest measurement when measuring DPOAE, shows no significant difference between first and second insertion of the probe. This indicates that DPOAE can be performed on children at repeated occasions without large variance caused by handling. The sound level measurements in preschools showed that 42% of the children were exposed to levels above 80 dB LAeq during playtime indoors and that 18% of these children were exposed to levels above 85 dB LAeq. The teachers were exposed to 80 dB LAeq in 33% of the measurements.
This study was made in collaboration with Maja Jansson, a master’s student in Applied Acoustics at Chalmers University of Technology. Her work is published with the title: The sound environment at preschools and how it may affect children’s hearing (Jansson, 2017).
Collections
View/ Open
Date
2020-03-09Author
Waltilla, Sebastian
Keywords
hörsel
förskola
barn
otoakustiska distorsionsprodukter
buller
arbetsmiljö
hearing
preschool
children
Otoacoustic emission
noise
Occupationasl Environment