Show simple item record

dc.contributor.authorAspgren, Lise-Lotte
dc.contributor.authorHåkansson, Anna
dc.date.accessioned2006-07-07T11:34:02Z
dc.date.available2006-07-07T11:34:02Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/639
dc.description.abstractAbstract Examinationsnivå: C-uppsats, 10 poäng Titel: Används kunskapsformerna i matematikundervisningen – En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar kring de fyra kunskapsformerna Författare: Lise-Lotte Aspgren och Anna Håkansson Termin och år: Vt 06 Institution: IPD Handledare: Per-Olof Bentley Rapportnummer: VT06-2611-59 Nyckelord: fakta, förståelse, färdighet, förtrogenhet, kunskapsformer Bakgrund Under vår utbildning har vi kommit i kontakt med de fyra kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet i olika sammanhang, men framför allt då vi läste matematik i barnens värld, 20 poäng. Även på vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kom vi i kontakt med de fyra kunskapsformerna och kunde då jämföra våra erfarenheter. Vi kune konstatera att det skilde sig åt och att kunskapsformerna hölls levande hos någon lärare där de lyftes fram och medvetet applicerades på undervisningen medan det hos en annan lärare inte användes. Vår nyfikenhet väcktes och vi ville se om de fyra kunskapsformerna trots allt existerade om än implicit hos lärare, och om de omvedvetet använder dem i sin undervisning. Syfte Syftet med denna studie har således varit att undersöka hur och om lärare använder de fyra kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet och hur de appliceras i matematikundervisningen. Undersökningen består i två metoder såsom videofilmad undervisning samt intervju med lärarna. Metod Metoden kallas video-stimulated-recall-interviews och innebär att intervjun utgår ifrån en videoupptagning. Videoupptagningen används som utgångspunkt utifrån vilken lärarna kan reflektera i den semistrukturerade intervjun. Genom att använda videoupptagning stimuleras lärarens tankar och reflektioner kring sin undervisning. Utifrån intervjuerna tolkas lärarnas uppfattningar kring de fyra kunskapsformerna. Resultat Resultatet från undersökningen visar att lärarna inte explicit i någon större utsträckning reflekterar över de fyra kunskapsformerna fakta, förståeslse, färdighet och förtrogenhet i sin matematikundervisning. Således är slutsatsen att de fyra kunskapsformerna inte är befästa som begrepp hos de lärare som deltog i undersökningen.eng
dc.format.extent6454 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-59eng
dc.subjectförtrogenheteng
dc.subjectkunskapsformereng
dc.subjectfaktaeng
dc.subjectförståelseeng
dc.subjectfärdigheteng
dc.titleAnvänds kunskapsformerna i matematikundervisningen? En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar kring de fyra kunskapsformernaeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record