VIDEOS OF WORSHIP. A multimodal critical discourse analysis of Xi Jinping’s ideology and its recontextualisation in propagandistic music videos
Abstract
År 2012 och 2013 tog Xi Jinping över ledarrollerna för Kinas Kommunistparti, den Centrala
Militärkommissionen och Folkrepubliken Kina. Detta maktskifte påbörjade en centralisering
av den makt som sedan Deng Xiaopings tid hade delats av det översta ledarskiktet. De senaste
åren har en debatt angående den ökande dyrkan av Xi börjat ta form, påskyndat av den mängd
propaganda som tillkommit under hans första mandatperiod. Syftet med den här studien är att
undersöka hur ideologiska aspekter av Xi Jinpings diskurs transformeras i propagandistiska
musikvideor för att förverkliga en personkult omkring honom. Det hyllande elementet är
genomgående och återfinns i samtliga fyra videor som undersökts i denna studie.
Studien består av tre analyser som baserats i tre motsvarande teoretiska ramverk. Den
första analysen introducerar de kontextuella aspekter som är viktiga för studien i sin helhet,
t.ex. olika intertexter och nyckelord inom Xis diskurs samt förklaringar av
begreppen ”propaganda” och ”personkult” (diskurshistoriskt perspektiv). I den andra analysen
undersöker jag videorna utifrån de idémässiga, interpersonella och textuella funktionerna ur
Kress och van Leeuwens (2006) visuella grammatik. Den tredje analysen tar itu med hur
ideologiska aspekter transformeras (”omkontextualiseras”). Då studien följer ett multimodalt
ramverk är jag intresserad av hur detta sker inom språkliga, visuella och auditiva semiotiska
resurser. I den avslutande diskussionen visar jag hur videornas diskursiva struktur används för att
skapa och bibehålla en personkult omkring Xi. Mina slutsatser visar hur de fyra videorna
bygger upp ett till synes positivt narrativ där diverse aspekter av Xis diskurs står i fokus.
Detta framhävs med hjälp av ett eller flera centrala objekt som ämnar underlätta åskådarens
läsning av videon. Jag finner också att det utvalda materialet fokuserar på den del av Xis
diskurs som betonar ”konstruktionen av ett måttligt välmående samhälle”. En stor del av de
representationer som återfinns i videorna är relaterade till nyckelord som ”jämlikhet”
och ”patriotism”, vilket ofta sker med hjälp av symboler (t.ex. flaggor) eller olika semiotiska
resurser (gester, klädsel, ansiktsuttryck etc.). Slutligen föreslår jag ett nytt koncept för att
bättre beskriva videornas struktur: ”multimodalt propagandanarrativ”.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-04-03Author
Stäringe, Karl
Keywords
SIK
kinesiska
cult of personality
Xi Jinping
visual grammar
recontextualisation
multimodal critical discourse studies
Series/Report no.
SPL masteruppsatser, SIK, kinesiska
SPL 2019-079
Language
eng