Knowledge of Antibiotic Resistance and Treatment of Childhood Respiratory Tract Infections among Mothers in Moshi, Tanzania
Kunskaper om antibiotikaresistens och hur man behandlar luftvägsinfektioner hos barn bland mödrar i Moshi, Tanzania
Abstract
Abstract
Degree Project, Programme in Medicine
Title: “Knowledge of Antibiotic Resistance and Treatment of Childhood Respiratory Tract Infections among Mothers in Moshi, Tanzania”
Author: Lovisa Svensson, 2019, Institute of Biomedicine, Gothenburg, Sweden
Supervisors: Susann Skovbjerg (MD, PhD), Institute of Biomedicine, Gothenburg, Sweden.
Florida Muro (MD, PhD), Community Health Department, Moshi, Tanzania
Background: Antibiotic resistance is a major threat to global health. Respiratory tract infections (RTI) are among the most common reasons for requesting antibiotics. While pneumonia, the leading cause of death in children worldwide, demands antibiotic treatment, cold and flu, caused by viruses should not be treated with antibiotics. Lack of knowledge and incorrect antibiotic use accelerate the development of antibiotic resistance. Previous studies in Tanzania have shown that there are many misconceptions about antibiotics and how they should be used.
Aim: The aim of this study was to assess the knowledge of antibiotic resistance and treatment of RTI among mothers to children under five years old in Tanzania.
Methods: A cross-sectional study was conducted during March and April in 2019, at Kilimanjaro Christian Medical Centre in Moshi, Tanzania. A total of 182 mothers of children under five were interviewed, using a questionnaire.
Results: A majority of the participants (72%) correctly answered that pneumonia should be treated with antibiotics. However, many participants (63%) also answered that cold and flu should be treated the same way. Furthermore, 89% of the mothers knew that amoxicillin was an antibiotic, but only 50% knew that penicillin was an antibiotic as well. One fifth (22%) believed that paracetamol was an antibiotic. A majority (84%) were familiar with drug
resistance and about half of the mothers (57%) had heard of antibiotic resistance. The awareness of drug resistance was significantly associated with a higher educational level.
Conclusion: Misconceptions of what conditions should be treated with antibiotics are common, and the awareness of antibiotic resistance is still poor. Educational strategies have to be taken into action to increase knowledge about antibiotics and antibiotic resistance, and to ensure rational antibiotic use.
Degree
Student essay
Other description
Antibiotika är läkemedel som bekämpar eller dödar bakterier. Därav används olika typer av antibiotika till att behandla infektioner som är orsakade av bakterier. Antibiotikaresistens innebär att bakterier genomgår genetiska förändringar och utvecklar en motståndskraft mot antibiotika. Tidigare botbara sjukdomar kan därmed vara svåra, eller rent utav omöjliga, att behandla när bakterier blivit resistenta och inte längre är känsliga mot den tidigare verksamma antibiotikan. Bristande kunskap samt felaktig användning av dessa läkemedel står i direkt relation till utvecklingen av antibiotikaresistens. Luftvägsinfektioner är bland de mest vanliga tillstånden som behandlas med antibiotika, och lunginflammation är den sjukdom som orsakar flest dödsfall bland barn i världen. På grund av antibiotikaresistensen riskerar många infektioner, däribland lunginflammation, att inte svara på tidigare botande behandling. Studier i Tanzania har visat på bristfälliga kunskaper bland allmänheten om antibiotika och antibiotikaresistens, hur och när dessa läkemedel ska användas samt att resistenta bakterier är utbredda i samhället. Antibiotikaresistens är idag ett stort hot mot den globala hälsan, då det leder till ökad dödlighet, förlängda vårdtider och högre sjukvårdskostnader. God kunskap inom ämnet samt rationell användning av antibiotika spelar en avgörande roll för att kunna bromsa utvecklingen av antibiotikaresistens.
Syftet med denna studie var att undersöka småbarnsmödrars kunskaper om antibiotikabehandling vid luftvägsinfektioner hos barn under fem år, samt deras kunskaper om antibiotikaresistens. Till syftet hörde även att kartlägga vilka orsaker som leder till överkonsumtion av antibiotika och om det fanns någon skillnad i kunskap om antibiotika mellan olika utbildningsnivåer. Målsättningen med projektet var dessutom att belysa problematiken kring antibiotikaresistens samt öka kunskaperna hos befolkningen inom detta område. För att uppfylla ovannämnda syften genomfördes en tvärsnittsstudie under mars och april månad, 2019, på sjukhuset ”Kilimanjaro Christian Medical Centre” i Moshi, Tanzania. Med hjälp av ett frågeformulär intervjuades totalt 182 mammor om deras kunskaper om antibiotika och antibiotikaresistens.
Resultaten visade att nästan alla mammor som var inkluderade i studien (96%) hade hört talas om antibiotika. En majoritet av dessa (72%) trodde helt korrekt att lunginflammation skulle behandlas med antibiotika, men många (63%) trodde även att tillstånd som förkylning och influensa skulle behandlas på samma sätt, vilket inte stämmer. Vidare hade merparten av deltagarna kännedom om att amoxicillin var en typ av antibiotika, men endast omkring hälften visste att penicillin var en annan sort av antibiotika. En femtedel trodde dessutom att det smärtstillande och febernedsättande läkemedlet paracetamol var ett antibiotikum. Huvuddelen av alla inkluderade mammor (84%) var bekanta med läkemedelsresistens och runt hälften (57%) hade hört talas om begreppet antibiotikaresistens. Resultaten visade även på att hög socio-ekonomisk status hade ett samband med bättre kunskap om antibiotika och antibiotikaresistens. Mödrar med universitetsutbildning visade sig veta mer om antibiotika och läkemedelsresistens jämfört med mödrar med låg utbildning.
Sammanfattningsvis, visade denna studie på bristande kunskaper om antibiotika och antibiotikaresistens. Missuppfattningar om vad antibiotika är samt hur och när det ska användas, existerade hos flertalet deltagare i studien Detta innebär att insatser i utbildningssyfte av den allmänna befolkningen skulle kunna öka förståelsen om
Collections
View/ Open
Date
2020-04-29Author
Svensson, Lovisa
Keywords
antibiotic knowledge, antibiotic resistance, respiratory tract infections
Language
eng