Show simple item record

dc.contributor.authorHallin, Elof
dc.contributor.authorPetersen, Richard
dc.date.accessioned2020-05-05T16:35:28Z
dc.date.available2020-05-05T16:35:28Z
dc.date.issued2020-05-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64218
dc.descriptionThis report aims to analyse if there is a connection between the risk of bankruptcy of an airline company and the amount of prebooked tickets made by the customers. In the airline industry, booking and paying is made at the same time. The amount of prebooked tickets is found in the airlines financial reports and is measured in the balance sheets as an unearned revenue . The report is based on a quantitative approach, using the values reported in their quarterly reports and historical stock data as measures of bankruptcy risks. Further, the data was collected using Bloomberg Terminal and limited to publicly listed airline companies from at least 2009 and companies that had their quarterly reports reported to Bloomberg within the same timespan. With the criterias mentioned, the study was conducted using 17 airline companies. The theoretical framework mostly consist of risk perception, risk for bankruptcy including Altman Z-score and stock volatility as well as theories about deferred revenue. The data was sampled into panel data, thereafter the study used a multiple regression analysis. In the regression analysis, the specific quarter was used as control variable, consisting of 40 quarters in total. The findings was that neither the Altman Z-score nor the stock volatility did have significance in the regression. This indicates that customers do not consider the risk of bankruptcy when booking their tickets in advance. The conclusion is interesting, since ignoring the risk of an airline company when prebooking for tickets might turn out to be expensive and time consuming for the customer in the case of bankruptcy. Keywords: Risk, Airlines, Bankruptcy, Consumer behaviour, Deferred revenue, Prepaid airline tickets, Altman Z-score, Volatility, Financial distresssv
dc.description.abstractDenna studie syftar till att undersöka huruvida det finns ett samband mellan risken för konkurs i ett flygbolag och värdet på de förbokade resorna gjorda av flygbolagens kunder. I flygbranschen sker betalning i samband med bokning. Summan av konsumenters förbokningar återfinns i respektive flygbolags balansräkning under posten förutbetalda intäkter. Studien använder ett kvantitativt tillvägagångssätt för att undersöka forskningsfrågan, där Altman Z-värde samt aktievolatilitet används som mått på risk för konkurs. Datan hämtades in med hjälp av Bloomberg Terminal och urvalet begränsades till de företag som varit börsnoterade sedan 2009 samt redovisat posten förutbetalda intäkter separat i deras kvartalsrapporter för hela perioden. Utifrån de kriterier som satts upp för studien begränsades urvalet till 17 flygbolag. De artiklar som ligger till grund för studiens teorier behandlar främst riskuppfattning, risk för konkurs samt förutbetalda intäkter. Den insamlade datan sorterades till paneldata, för att sedan ligga till grund för en multipel regressionsanalys som användes i studien. I analysen användes det specifika kvartalet som kontrollvariabel. Resultaten visar på att varken Altman Z-värde eller aktievolatilitet hade ett signifikant samband med flygbolagens förutbetalda intäkter. Upptäckten ledde till slutsatsen att konsumenter inte tar hänsyn till flygbolagens risk för konkurs i samband med bokning, vilket var en intressant upptäckt. Att ignorera risken i ett flygbolag vid förbokning kan bli både dyrt och tidskrävande för konsumenten.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries19/20:6sv
dc.subjectRisk, Flygbolag, Konkurs, Konsumentbeteende, Förutbetalda intäkter, Förbokade flygresor, Altman Z-värde, Volatilitet, Finansiell stresssv
dc.titleKöper flygresenärer biljetter trots konkursrisk? En kvantitativ studie om konsumenters syn på konkursrisk i flygbranschensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record