Lärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummet
Abstract
Syftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet
ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de analys verktyg jag använt mig av. Ansatsen är deduktiv.
I studien används en kvalitativ forskningsintervju med fokus på
fenomenografins grunder. Empirin har jag samlat in genom observationer och intervjuer hos nio
lärare som arbetar på högstadiet runt om i region Väst. Av de nio lärare som intervjuades i studien har sju utbildat sig till lärare i
Sverige, två i andra europeiska länder. De sju som utbildat sig i Sverige anser att de inte fått
med sig tillräckligt med kunskaper från lärarutbildningen för att de ska känna sig trygga i sitt ledarskap . De beskrev en stor oro i början av sitt yrkesliv. Alla nio anser att kollegor är
det som utvecklat dem mest i det ledarskap de använder sig av i klassrummet. Samtliga
lärare använder sig av liknande begrepp vid frågan om deras uppfattning om begreppet ledarskap som exempelvis tydlighet och struktur. Det visar sig dock att i uppfattningen om det egna ledarskapet visar de en stor osäkerhet i beskrivningarna. Istället för begrepp såsom
tydlighet använder de istället berättande exempel från lektioner. Liknande resultat visar sig i
frågan om vad de uppfattar om elevernas åsikter om deras ledarskap.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-05-07Author
Nilsson, Maria
Keywords
lärares ledarskap
fenomenografi
uppfattningar
kategorier
Series/Report no.
master
VT20 IPS PDAU62
Language
swe