Matematik i förskola och förskoleklass – En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med matematik
Abstract
Abstrakt
Institution Institution för pedagogik och didaktik
Författare Emma Eriksson och Maria Olin
Arbetets titel Matematik i förskola och förskoleklass – En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med matematik
Bakgrund
Vi har tidigare under vår lärarutbildning läst specialiseringen Matematik i barnens värld, och det var där vårt intresse väcktes för att skriva vårt examensarbete inom området matematik. Att vi sedan inriktade vår undersökning på hur förskollärare arbetar inom området matematik, beror bl.a. på att vi snart själva ska arbeta som lärare inom området matematik. Genom detta arbete vill vi nu bredda och fördjupa våra kunskaper om hur vi kan arbeta med matematik för att ge barnen de förutsättningar de behöver för att utveckla en grundläggande matematisk förståelse.
Metod
I vår undersökning har vi valt att använda oss av kvalitativa ostrukturerade intervjuer, då vi är ute efter att få en mer ingående inblick i och förståelse för vad varje förskollärare har för föreställningar kring området matematik. När vi sedan tolkat och analyserat det insamlade materialet har tagit en hermeneutiskinspirerad ansats.
Resultat /Slutsatser
I vårt resultat har vi funnit både likheter och skillnader inom grupperna men också mellan grupperna. Det har även framkommit tydliga skillnader i förhållande till vad förskollärarna i förskola och förskoleklass lägger i begreppet matematik, samt hur de arbetar inom området matematik för att utveckla barns matematiska förståelse. Vilket visar sig både när det gäller det matematiska innehållet och deras arbetssätt.
Vidare har vi även kunnat urskilja tre olika nivåer i förhållande till de intervjuade förskollärarnas medvetenhet kring arbetet inom området matematik. Dessa tre nivåer benämner vi som omedvetna, mindre medvetna och mycket medvetna. Uppseendeväckande är att de flesta förskollärarna hamnade i nivåerna omedvetna och mindre medvetna. Vilket även medför tydliga skillnader i förhållande till de förutsättningar som de intervjuade förskollärarna ger barnen för att kunna utveckla en grundläggande matematisk förståelse.
Nyckelord
Matematik, förskola/förskoleklass, förskollärare, innehåll, arbetssätt, medvetenhet
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Eriksson, Emma
Olin, Maria
Keywords
arbetssätt
medvetenhet
Matematik
förskoleklass
förskollärare
innehåll
förskola
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-003
Language
swe