• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

– Det är en av de tuffaste utmaningarna… En studie om förskollärares syn på hur man kan hjälpa barn till social lek

Abstract
ABSTRACT Arbetets titel – Det är en av de tuffaste utmaningarna… En studie om förskollärares syn på hur man kan hjälpa barn till social lek Arbetets art examensuppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet. Sidantal 41 Författare Matilda Henriksson och Åsa Jakobsson Handledare Gudrun Wallner Bergö Examinator Peter Erlandson Tidpunkt Höstterminen 2005 _______________________________________________________________________ Bakgrund Som lärarstudenter med inriktning mot förskolan har det under utbildningens gång pekats mycket på betydelsen av vad barn utvecklar genom leken. Det som däremot inte tagits upp i lika stor utsträckning är barn som har svårigheter med den sociala leken och vad det innebär för den sociala utvecklingen. Vi ville ta reda på pedagogers syn på barn som inte leker och vad de gör för att hjälpa dem. Syfte Syftet med denna uppsats är att ta reda på pedagogers syn på lekens betydelse för social samvaro och deras syn på barn som inte leker med andra barn och vad detta kan bero på. Vidare vill vi utröna vad pedagogerna gör i sin verksamhet för att hjälpa dessa barn. Material och metod Uppsatsen, som är av kvalitativ art, har material som bygger på tidigare forskning om ämnet. Metoden är kvalitativa intervjuer som gjorts med förskollärare. Slutsatser Att ha svårigheter med den sociala leken får så klart konsekvenser om man ser på vad leken utvecklar och vad man då går miste om. De viktigaste förutsättningarna för social lek är trygghet, att förstå leksignalen och social kompetens. Här har pedagoger en väldigt viktig roll i att hjälpa barn med dessa förutsättningar som en väg till social lek. Nyckelord förskola, social lek, intervjuer, pedagogers arbetssätt, hjälp
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/646
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Date
2005
Author
Henriksson, Matilda
Jakobsson, Åsa
Keywords
pedagogers arbetssätt
hjälp
förskola
social lek
intervjuer
Publication type
other
Series/Report no.
vt05 2611-008
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV