Visa enkel post

dc.contributor.authorPekka, Katja
dc.date.accessioned2020-06-18T10:26:57Z
dc.date.available2020-06-18T10:26:57Z
dc.date.issued2020-06-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64873
dc.description.abstractSamhällskunskapen är ett historiskt ungt ämne med en tvärvetenskaplig karaktär som ska han-tera ett omfattande stoffinnehåll och syftar till att främja elevers kunskaper, vetenskapliga ar-betssätt och medborgarskap. Ämnets läroplan har beskrivits som otydlig med ett stort tolknings-utrymme samtidigt som den ämnesspecifika didaktiken beskrivits som outvecklad eller splitt-rad. Uppsatsen har ämnat att undersöka hur samhällskunskapens läroplan verkställs i form av skriftliga prov på det statsvetenskapliga kunskapsinnehållet och om detta har förändrats efter läroplansreformen 2011. Detta genomfördes genom kvalitativa innehållsanalyser av 16 prov-konstruktioner som jämförts med tidigare forskning. Resultaten tyder på att den verkställda läroplanen har förändrats och att en formmässig, framför en innehållsmässig, närhet till den formella läroplanen går att se. Vidare kan undersökningen inte urskilja en tydlig ämnestradition i de undersökta provkonstruktionerna då innehåll och form i proven kombineras och fördelas på olika sätt av olika lärare.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2490sv
dc.relation.ispartofseries0035sv
dc.subjectsamhällskunskapsv
dc.subjectämnestraditionsv
dc.subjectämnessynsv
dc.subjectformell och verkställd läroplansv
dc.subjectprovsv
dc.titleProv i samhällskunskap. En kvalitativ studie av provkonstruktioner i Samhällskunkspa 1b.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post