dc.contributor.author | Pekka, Katja | |
dc.date.accessioned | 2020-06-18T10:26:57Z | |
dc.date.available | 2020-06-18T10:26:57Z | |
dc.date.issued | 2020-06-18 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/64873 | |
dc.description.abstract | Samhällskunskapen är ett historiskt ungt ämne med en tvärvetenskaplig karaktär som ska han-tera ett omfattande stoffinnehåll och syftar till att främja elevers kunskaper, vetenskapliga ar-betssätt och medborgarskap. Ämnets läroplan har beskrivits som otydlig med ett stort tolknings-utrymme samtidigt som den ämnesspecifika didaktiken beskrivits som outvecklad eller splitt-rad. Uppsatsen har ämnat att undersöka hur samhällskunskapens läroplan verkställs i form av skriftliga prov på det statsvetenskapliga kunskapsinnehållet och om detta har förändrats efter läroplansreformen 2011. Detta genomfördes genom kvalitativa innehållsanalyser av 16 prov-konstruktioner som jämförts med tidigare forskning. Resultaten tyder på att den verkställda läroplanen har förändrats och att en formmässig, framför en innehållsmässig, närhet till den formella läroplanen går att se. Vidare kan undersökningen inte urskilja en tydlig ämnestradition i de undersökta provkonstruktionerna då innehåll och form i proven kombineras och fördelas på olika sätt av olika lärare. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2490 | sv |
dc.relation.ispartofseries | 0035 | sv |
dc.subject | samhällskunskap | sv |
dc.subject | ämnestradition | sv |
dc.subject | ämnessyn | sv |
dc.subject | formell och verkställd läroplan | sv |
dc.subject | prov | sv |
dc.title | Prov i samhällskunskap. En kvalitativ studie av provkonstruktioner i Samhällskunkspa 1b. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |