Show simple item record

dc.contributor.authorSkajko, Damir
dc.date.accessioned2020-06-23T08:03:38Z
dc.date.available2020-06-23T08:03:38Z
dc.date.issued2020-06-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64917
dc.description.abstractSyfte: Det centrala syftet med denna magisteruppsats är att utöka kunskapen om hur polisen porträtterar sig själva och sin yrkesidentitet på Instagram, samt att belysa hur porträtteringen fungerar som strategisk kommunikation. Teori: Inom det teoretiska ramverket presenteras Butlers performativitetsbegrepp, Stiers teori kring identitetsskapande, Albert och Whettens teori om organisationsidentitet samt Heides teori om strategisk kommunikation. Metod: Magisteruppsatsen är baserad utifrån en multimodal, tematisk analys. Studiens samtliga metoder är följande: Text- och bildanalys samt tematisk analys. Resultat: Denna magisteruppsats visar att polisen bedriver identitetsskapande och att polisen porträtterar yrkesidentiteten på varierande sätt. Undersökningen visar även att polisens porträttering på Instagram fungerar som strategisk kommunikation eftersom innehållet förhåller sig till specifika mål i polisens kommunikationspolicy.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectsociala mediersv
dc.subjectstrategisk kommunikationsv
dc.subjectidentitetsskapandesv
dc.titlePolisens medialiserade arena - En studie om strategisk kommunikation och identitetsskapande på Instagramsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record