Show simple item record

dc.contributor.authorMujkanovic, Andrea
dc.contributor.authorFaundes Espinoza, Felipe
dc.date.accessioned2020-06-26T06:36:08Z
dc.date.available2020-06-26T06:36:08Z
dc.date.issued2020-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65111
dc.descriptionBackground: Previous research shows that incurable injuries in the perioperative environment can be attributed, among other things, to a lack of communication within the interprofessional care team. Knowledge and competence lead to effective communication which can prevent complications arising from surgery. Because communication is crucial to patient safety in the high-risk environment of the operating room, it is important that the theatre nurse works personcentered and also involve the patient in communication between team members to promote patient safety in the operating room. However, there is not as much research as to how the theatre nurse experiences communication in the operating room and how it affects the theatre nurse in her profession. The role of the theatre nurse includes evidence-based work and through this systematic literature review the authors want to compile prevailing evidence about how theatre nurses experience communication in an environment as an operating room as this is an important factor for patient safety. Aim: The aim of this study was to examine theatre nurses´ experience of communication in the operating theatre Method: A systematic literature review was conducted and the included studies were based on qualitative research. Results: The data analysis resulted in a main theme "Communication in the operating room - an important part of the theater nurse's clinical everyday life" of which three sub-themes "Factors and interprofessional relationships that promote good communication", "Factors and interprofessional relationships that hinder good communication" and "The importance of communication when meeting the patient". Conclusion: Fundamental factors such as good communication are described as respect for work colleagues and their skills, experience of working with the operations team, work experience and the ability to communicate constructively. This is the basis for good nursing and increased patient safety. Research shows that hierarchies within the operations team contribute to a lack of constructive communication, which means that the team's collaboration cannot be optimal. Organizational factors can hamper the nurse's brief meeting with the patient, which can lead to nursing suffering. A novice theatre nurse has several obstacles that are based on short work experience.sv
dc.description.abstractBakgrund: Tidigare forskning visar att uppkomna vårdskador inom den perioperativa miljön bland annat kan härledas till brist på kommunikation inom det interprofessionella vårdteamet. Kunskap och kompetens leder fram till effektiv kommunikation vilket kan förhindra att komplikationer uppstår i samband med kirurgi. Eftersom kommunikationen är avgörande för patientsäkerheten i den högriskmiljö som operationssalen innebär är det viktigt att operationssjuksköterskan arbetar personcentrerat och även gör patienten delaktig i kommunikationen mellan teammedlemmarna för att främja patientsäkerheten på operationssalen. Det finns dock inte lika mycket forskning på hur operationssjuksköterskan erfar kommunikationen på operationssalen och hur det påverkar operationssjuksköterskan i sin profession. I operationssjuksköterskans roll ingår det att arbeta evidensbaserat och genom denna systematiska litteraturöversikt vill författarna sammanställa rådande evidens om hur operationssjuksköterskor erfar kommunikationen i en miljö som operationssal eftersom denna är en viktig faktor för en patientsäker vård. Syfte: Syftet med studien var att undersöka operationssjuksköterskans erfarenheter av kommunikation på operationssal. Metod: En systematisk litteraturöversikt genomfördes där inkluderade studier var baserade på kvalitativ forskning. Resultat: Dataanalysen resulterade i ett huvudtema ”Kommunikation på operationssalen – en viktig del i operationssjuksköterskans kliniska vardag” som i sin tur bygger på tre subteman ”Faktorer och interprofessionella förhållanden som främjar god kommunikation”, ” Faktorer och interprofessionella förhållanden som hindrar god kommunikation” och ”Kommunikationens betydelse för mötet med patienten”. Slutsats: Grundläggande faktorer som god kommunikation beskrivs som respekt för arbetskollegor och dennes kompetens, erfarenhet av att arbeta ihop med operationsteamet, arbetslivserfarenhet och förmågan att kunna kommunicera konstruktivt. Detta ligger till grund för en god omvårdnad och ökad patientsäkerheten. Forskning visar att hierarkier inom operationsteamet bidrar till att en konstruktiv kommunikation uteblir vilket gör att teamets samverkan inte kan bli optimalt. Organisatoriska faktorer kan hindra operationssjuksköterskans korta möte med patienten vilket kan leda till att omvårdnaden blir lidande. En novis operationssjuksköterska har flera hinder som grundar sig i kort arbetslivserfarenhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectPerioperative Nursingsv
dc.subjectCommunicationsv
dc.subjectExperiencesv
dc.subjectQualitative Researchsv
dc.titleOperationssjuksköterskans erfarenheter av kommunikation på operationssalsv
dc.title.alternativeTheatre nurses´ experience of communication in the operating theatresv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record