dc.contributor.author | Chini, Amin | |
dc.contributor.author | Källström, Martin | |
dc.date.accessioned | 2020-06-30T12:45:18Z | |
dc.date.available | 2020-06-30T12:45:18Z | |
dc.date.issued | 2020-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/65295 | |
dc.description.abstract | Flexlinjen är en anropsstyrd tjänst uppdelad i 21 områden och en del av Göteborgs kollektivtrafik. Med Flexlinjen sker resan enligt inkomna bokningar och är anpassad för målgrupperna äldre och funktionshindrade. Resorna utgår från en mängd mötesplatser som är belägna nära bostadsområden samt sociala och ekonomiska aktiviteter. Idag har Flexlinjen problem med att turbeläggningen, antalet resenärer, är låg och ojämn under dagen. Syftet med studien är att undersöka möjligheten att bättre utnyttja kapaciteten och förbättra servicen genom att tillåta områdesöverskridande resor. Studien presenteras ett konceptförslag på rutter i resultatet som möjliggör resor mellan områden. Slutsatsen är att det existerar ett antal hinder som kan försvåra implementeringen av dessa rutter. Huruvida konceptförslaget är ett bättre tillvägagångssätt att utnyttja överkapaciteten beror på antalet resenärer och målgrupper som främst skulle använda tjänsten. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 19/20:11 | sv |
dc.title | Anropsstyrd kollektivtrafik - en fallstudie av områdesöverskridande resor med Flexlinjen i Göteborg | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |