Vägen mot ökad transporteffektivitet - En studie om hur ökad transporteffektivitet kan möjliggöra för transportköpare inom byggsektorn att minska sin miljöpåverkan
Abstract
Vägtransporter är det dominerande transportslaget i Sverige och dessa transporter ökar i antal.
Utsläpp från lastbilstransporter bidrar till den globala uppvärmningen och som en följd av den
ökade miljömedvetenheten har ett ökat tryck uppstått på företag för att de skall bidra till
förbättring. Ett sätt att minska transporternas negativa miljöpåverkan är att öka
transporteffektiviteten och transporteffektiviteten handlar om att nyttja sina resurser på ett
effektivare sätt. Byggsektorn är resursintensiv och står för närmare en femtedel av Sveriges
totala utsläpp av växthusgaser. Det saknas både tillräcklig kunskap och standardiserade verktyg
för mätningar för att kunna minska branschens miljöpåverkan.
Uppsatsens syfte är att undersöka hur KPIer och digitala hjälpmedel kan fungera som verktyg
för att öka transporteffektiviteten inom byggbranschen med målet att minska branschens
miljöpåverkan. Inledningsvis genomfördes en litteratursammanställning som mynnade ut i en
teoridel, därefter genomfördes elva kvalitativa intervjuer med transportinköpare från några av
de största bygg- och anläggningsföretagen i Sverige. Intervjuerna analyserades mot teorin och
indelades i grupper beroende på företagens omsättningsstorlek och verksamhet.
Av analysen framkom att potentiella kostnadsbesparingar var möjligt om transportköparen
ökade sin transporteffektivitet, vilket också bidrog till en minskad miljöpåverkan. Däremot
fanns en avvägning mellan förbättrat miljöarbete och bibehållen konkurrenskraft, samt att
tillräcklig kunskap om vad transporternas miljöpåverkan ofta saknades. Analysen pekade på att
KPIerna inte var tillräckligt förankrade i de olika företagen för att bidra till en ökad
transporteffektivitet. Avsaknaden av tillförlitlig och rättvisande data var stor och utan relevant
data är prestationsmätning och således effektivisering inte möjligt. Digitaliseringsnivån i
kombination med slutkundens krav var ett hinder för att välja och följa upp KPIer. Företagen
lät ofta slutkunden välja KPIer, vilket påverkade deras möjlighet att själva minska sin
miljöpåverkan. Framkom att de största företagen sett till omsättningsstorlek var de mest
digitaliserade och att digitalseringsgraden avtog ju mindre företagen var sett till
omsättningsstorlek. De digitala verktygen var av yttersta vikt eftersom de möjliggör
informationsdelning som kan användas för att öka transporteffektiviteten.
Vi drar slutsatsen att företag inte kan nyttja KPIer fullt ut utan digitala hjälpmedel och att
digitala hjälpmedel är verkningslösa om den digitala acceptansen inte ökar inom branschen.
Transportköparna bör förbättra förståelsen för det arbete som krävs för att öka effektiviteten
och hur de beslut som fattas på strategisk nivå begränsar handlingar till effektivisering på lägre
nivå i organisationen. Nuvarande förklaringsmodeller om beslutskedjor för strukturella
förändringar behöver utvidgas så att även ett effektivt supply chain managementsystem
inkorporeras. Övriga intressenter bör inkluderas för att få hela försörjningskedjan att gå mot
gemensamma mål om minskad miljöpåverkan.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-06-30Author
Lundgren, Ebba
Freij, Heléne
Keywords
transporteffektivitet, transportköpare, byggsektorn, KPI, digitala hjälpmedel, miljöpåverkan, supply chain management
Series/Report no.
Logistik
19/20:12
Language
swe