• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att gagna det goda samvetet En kvalitativ studie om hur svenska företag inom den svenska modeindustrin applicerar ett hållbart arbetssätt inom sina värdekedjor

Abstract
Till följd av globaliseringen är modeindustrin idag en av de mest förorenande industrierna där resurser förbrukas i en ohållbar takt och därigenom har en stor klimatpåverkan. Dessutom bidrar branschen till ett flertal faktorer som påverkar de sociala dimensionerna av hållbarhetsbegreppet och möjligheten för fabriksanställda i olika delar av världen att arbeta under säkra arbetsförhållanden med bra villkor. Utifrån en ökad konsumtion tillsammans med den rådande konkurrensen på marknaden, ses det som att det idag ställs högre krav på alla aktiviteter inom modeföretagens värdekedjor. Givet detta avser denna studie att besvara följande frågeställningar: Vad karaktäriserar svenska modeföretags arbete inom hållbarhet, sett till cirkulär ekonomi, Supply Chain Management och Corporate Social Responsibility?” och “Hur ställer sig svenska modeföretag till branschens gemensamma påverkan och ansvar i hållbarhetsfrågan, samt vilken potential finns för att arbetet med hållbarhet ska bli mer effektivt?”. Studien bidrar med en förklaring till hur ett antal svenska företag inom den svenska modeindustrin resonerar kring arbetet med hållbarhet utifrån teorierna cirkulär ekonomi, Supply Chain Management och Corporate Social Responsibility. Denna kvalitativa studie är genomförd utifrån ett företagsperspektiv och har utforskat de gemensamma erfarenheterna och synen från sex utvalda respondenter från den svenska modeindustrin. Komplexiteten kopplat till hållbarhetsbegreppet och företagens värdekedjor tillsammans med avsaknaden av ett gemensamt ramverk ses påverka modeföretagens sätt att arbeta med hållbarhet inom deras värdekedjor. Det finns idag ingen given väg framåt i arbetet med att uppnå en högre grad av hållbarhet, men med en gemensam insats från modeindustrin såväl som dess konsumenter är möjligheterna är många.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65298
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_65298_4.pdf (854.0Kb)
Date
2020-06-30
Author
Erlandsson, Emmie
Lidal, Josefin
Keywords
Hållbarhet, cirkulär ekonomi, Supply Chain Management, Corporate Social Responsibility
Series/Report no.
Logistik
19/20:14
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV