Att gagna det goda samvetet En kvalitativ studie om hur svenska företag inom den svenska modeindustrin applicerar ett hållbart arbetssätt inom sina värdekedjor
Abstract
Till följd av globaliseringen är modeindustrin idag en av de mest förorenande industrierna där
resurser förbrukas i en ohållbar takt och därigenom har en stor klimatpåverkan. Dessutom bidrar
branschen till ett flertal faktorer som påverkar de sociala dimensionerna av hållbarhetsbegreppet
och möjligheten för fabriksanställda i olika delar av världen att arbeta under säkra
arbetsförhållanden med bra villkor. Utifrån en ökad konsumtion tillsammans med den rådande
konkurrensen på marknaden, ses det som att det idag ställs högre krav på alla aktiviteter inom
modeföretagens värdekedjor. Givet detta avser denna studie att besvara följande frågeställningar:
Vad karaktäriserar svenska modeföretags arbete inom hållbarhet, sett till cirkulär ekonomi,
Supply Chain Management och Corporate Social Responsibility?” och “Hur ställer sig svenska
modeföretag till branschens gemensamma påverkan och ansvar i hållbarhetsfrågan, samt vilken
potential finns för att arbetet med hållbarhet ska bli mer effektivt?”. Studien bidrar med en
förklaring till hur ett antal svenska företag inom den svenska modeindustrin resonerar kring arbetet
med hållbarhet utifrån teorierna cirkulär ekonomi, Supply Chain Management och Corporate
Social Responsibility. Denna kvalitativa studie är genomförd utifrån ett företagsperspektiv och har
utforskat de gemensamma erfarenheterna och synen från sex utvalda respondenter från den
svenska modeindustrin. Komplexiteten kopplat till hållbarhetsbegreppet och företagens
värdekedjor tillsammans med avsaknaden av ett gemensamt ramverk ses påverka modeföretagens
sätt att arbeta med hållbarhet inom deras värdekedjor. Det finns idag ingen given väg framåt i
arbetet med att uppnå en högre grad av hållbarhet, men med en gemensam insats från
modeindustrin såväl som dess konsumenter är möjligheterna är många.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-06-30Author
Erlandsson, Emmie
Lidal, Josefin
Keywords
Hållbarhet, cirkulär ekonomi, Supply Chain Management, Corporate Social Responsibility
Series/Report no.
Logistik
19/20:14
Language
swe