Show simple item record

dc.contributor.authorStrande, Erika
dc.date.accessioned2006-07-10T14:35:37Z
dc.date.available2006-07-10T14:35:37Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/652
dc.description.abstractABSTRAKT Institution: Institutionen för Hushållsvetenskap Titel: Hållbar utveckling i slöjden – en undersökning om hur några slöjdlärare arbetar med hållbar utveckling i sin undervisning Författare: Erika Strande Handledare: Petra Orrbeck Examinator: Marléne Johansson Arbete: Examensarbete inom lärarutbildningen Sidantal: 42 Tidpunkt: Höstterminen 2005 Bakgrund och syfte Under min lärarutbildning har jag fått lära mig hur viktigt det är att i skolan föra fram vad hållbar utveckling är. Jag har under mina vfu-perioder i olika slöjdsalar berättat för elever om varför detta är viktigt och introducerat resurshushållning på ett tydligt sätt för dem. Mitt hopp har genom detta varit att de i sitt framtida arbete skall reflektera mer över miljöpåverkan och hur de kan välja olika vägar för att gynna miljön ur olika aspekter. Det som slagit mig är dock att de slöjdlärare jag träffat inte arbetat med hållbar utveckling som något som genomsyrar undervisningen. Syftet med detta arbete är därför att ta reda på om, i vilken utsträckning och hur några slöjdlärare arbetar med hållbar utveckling i sin undervisning. Några frågor jag söker svar på är hur lärarna tolkar begreppet och om den egna utbildningen spelar någon roll i sammanhanget. Metod För att få underlag till mitt arbete studerade jag litteratur och genomförde en kvalitativ enkät, som jag bearbetat och analyserat. Enkäten besvarades av sex slöjdlärare som valts ut ifrån skolor i stadsdelar med olika ekonomisk och social bakgrund. Resultat I undersökningen uppgav fem av de tillfrågade lärarna medvetet undervisade för en hållbar utveckling . Alla lärare var klara över vad begreppet stod för, dock i olika stor utsträckning. I respektive tolkning av detta utgick de från olika styrdokument; globalt genom Agenda 21 eller nationellt genom Lpo94 eller kursplanen för slöjd. Lärarens egen utbildning spelar en stor roll i hur han/hon bedriver sin undervisning, men inte i lika stor utsträckning som det privata engagemanget gör. Lärarna ansåg att ämnet är något som bör genomsyra undervisningen och tar upp det kontinuerligt i sin undervisning i mån av tid eller har det som temaarbete. Nyckelord Hållbar utveckling, slöjd, lärare, miljöundervisning, didaktikeng
dc.format.extent265746 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2820-04eng
dc.subjectmiljöundervisningeng
dc.subjectdidaktikeng
dc.subjectHållbar utvecklingeng
dc.subjectslöjdeng
dc.subjectlärareeng
dc.titleHållbar utveckling i slöjden – en undersökning om hur några slöjdlärare arbetar med hållbar utveckling i sin undervisningeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record