dc.description.abstract | ABSTRAKT
Institution: Institutionen för Hushållsvetenskap
Titel: Hållbar utveckling i slöjden – en undersökning om hur några slöjdlärare arbetar med hållbar utveckling
i sin undervisning
Författare: Erika Strande
Handledare: Petra Orrbeck
Examinator: Marléne Johansson
Arbete: Examensarbete inom lärarutbildningen
Sidantal: 42
Tidpunkt: Höstterminen 2005
Bakgrund och syfte
Under min lärarutbildning har jag fått lära mig hur viktigt det är att i skolan föra fram vad hållbar utveckling är. Jag
har under mina vfu-perioder i olika slöjdsalar berättat för elever om varför detta är viktigt och introducerat resurshushållning
på ett tydligt sätt för dem. Mitt hopp har genom detta varit att de i sitt framtida arbete skall reflektera mer
över miljöpåverkan och hur de kan välja olika vägar för att gynna miljön ur olika aspekter. Det som slagit mig är
dock att de slöjdlärare jag träffat inte arbetat med hållbar utveckling som något som genomsyrar undervisningen.
Syftet med detta arbete är därför att ta reda på om, i vilken utsträckning och hur några slöjdlärare arbetar med
hållbar utveckling i sin undervisning. Några frågor jag söker svar på är hur lärarna tolkar begreppet och om den egna
utbildningen spelar någon roll i sammanhanget.
Metod
För att få underlag till mitt arbete studerade jag litteratur och genomförde en kvalitativ enkät, som jag bearbetat och
analyserat. Enkäten besvarades av sex slöjdlärare som valts ut ifrån skolor i stadsdelar med olika ekonomisk och
social bakgrund.
Resultat
I undersökningen uppgav fem av de tillfrågade lärarna medvetet undervisade för en hållbar utveckling . Alla lärare var
klara över vad begreppet stod för, dock i olika stor utsträckning. I respektive tolkning av detta utgick de från olika
styrdokument; globalt genom Agenda 21 eller nationellt genom Lpo94 eller kursplanen för slöjd. Lärarens egen utbildning
spelar en stor roll i hur han/hon bedriver sin undervisning, men inte i lika stor utsträckning som det privata
engagemanget gör. Lärarna ansåg att ämnet är något som bör genomsyra undervisningen och tar upp det kontinuerligt
i sin undervisning i mån av tid eller har det som temaarbete.
Nyckelord
Hållbar utveckling, slöjd, lärare, miljöundervisning, didaktik | eng |