dc.description.abstract | Forskningsdatahantering har seglat upp som ett betydande utvecklingsområde för högskolesverige de
senaste åren. Behov kring lagring, tillgängliggörandelösningar och säkerhet har drivit på förändringen.
Sedan 2016 har olika försöksverksamheter kring stöd till forskningsdatahantering pågått vid
universitetet och sedan april 2019 finns en etablerad verksamhet på plats med webbinformation och
helpdesk genom den DAU-verksamhet som Universitetsbiblioteket samordnar.
Hösten 2019 efterfrågade Vicerektor för forskning och Forsknings- och innovationskontoret en mer
tydlig samordning med övrigt forskarstöd. En utredning föreslogs i linje med andra lärosäten kring
vilka behov som finns inom universitetet när det gäller policyer, stöd och organisation kring lagring,
hantering, analys och tillgängliggörande av forskningsdata. I februari 2020 anställdes Håkan Carlsson,
till vardags kanslichef på Göteborgs universitetsbibliotek, på 40% för att påbörja arbetet. Denna
inledande rapport redovisar slutsatser och förslag baserat på projekttiden som avslutades i juni 2020
och är tänkt som ett avstamp inför det fortsatta förändringsarbetet. | sv |