Värderingar och tankesätt gällande hållbart värdeskapande - En fallstudie om ledares uppfattning om ömsesidig påverkan vid hållbar affärsmodellsinnovation genom förvärv
Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: Den omställning företag behöver genomgå för att kunna bli mer hållbara kan konceptualiseras genom förändring av företagets affärsmodell och dess värdeskapande. Förvärv kan vara ett sätt att genomföra affärsmodellsinnovation i en hållbar riktning, men är komplext och påverkas av ledare och organisationens värderingar och tankesätt. Det är därför viktigt att förstå dessa värderingar och tankesätt för att inte stöta på problem vid integrering av moder- och dotterbolag.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka moder- och dotterbolagets ömsesidiga påverkan på värderingar och tankesätt gällande hållbart värdeskapande utifrån ledares perspektiv. Detta för att undersöka vilken påverkan företagen har på varandras värderingar och tankesätt vid hållbar affärsmodellsinnovation genom förvärv. Dessutom ämnar uppsatsen att utforska dominanta logiker samt deras inverkan på företagens uppfattning om värdeskapande.
Metod: Undersökningen baseras på en kvalitativt jämförande fallstudie av ett moder- och dotterbolag inom industrisektorn. Ansatsen har varit abduktiv och empiriinsamling har skett genom intervjuer med totalt fem respondenter från fallföretagen, tre från moderbolaget och två från dotterbolaget. Empirin har analyserat med hjälp av studiens teoretiska referensram, vilken kombinerar koncepten affärsmodell och dominant logik.
Slutsats: Det kan konstateras att det har skett en ömsesidig påverkan på värderingar och tankesätt i och med förvärvet, vilket antas leda till en förstärkning av båda fallföretagens Sustainable business thinking. För moderbolagets del innebär det att miljömässigt värdeskapande får ett ännu större genomslag. Företagets hållbarhetsvärderingar och tankesätt förstärks därmed, vilket antas leda till en ökad dominans av S-D-logiken tillsammans med hållbarhetslogikerna. För dotterbolagets del innebär det en ökad medvetenhet om socialt värdeskapande och därmed en påverkan på företagets hållbarhetsvärderingar och tankesätt. Detta kan leda till en förstärkning av dotterbolagets dominanta hållbarhetslogiker.
Degree
Student essay
Other description
Background and Problem Discussion: The shift that companies need to undergo in order to become more sustainable can be conceptualized through change of the business model and its value creation. Acquisitions can be one way of performing business model innovation in a sustainable manner, but it is complex and can be affected by the values and cognition of managers and the organization. It is therefore important to understand the character of these values and mind-sets in order to avoid difficulties when integrating the parent and subsidiary company.
Purpose: The purpose of this thesis is to examine the parent company and subsidiary company’s mutual impact on values and cognitions regarding sustainable value creation from the managers perspective. This is in order to examine which affect the companies have on each other's values and condition in a business model innovation done through the process of acquisition. Further the essay aims to explore dominant logic and their impact of the companies’ apprehension of value creation.
Method: The study is based on a qualitative comparative case study of a parent and subsidiary company in the industrial sector. The approach has been abductive and the data gathering has been conducted through interviews with a total of five respondents from case companies, three from the parent company and two from the subsidiary. The data has been analyzed with the study’s theoretical framework, which combines theories about business models with theories about dominant logic.
Conclusion: It can be stated that the acquisition has led to a mutual impact on values and mind-sets, which is believed to enhance both case companies’ Sustainable business thinking. For the parent company, this means that environmental value creation will have an even greater impact. The values and cognition regarding sustainability are thereby enhanced, which is believed to lead to an increased dominance of the S-D-logic together with the sustainability logic. For the subsidiary company, this means an increased awareness of social value creation and thus an impact on the company’s sustainability values and mind-sets, which could lead to an enhanced dominant sustainability logic.
View/ Open
Date
2020-07-07Author
Berg, Hannah
Dos Santos Johnson, Sofia
Keywords
Värderingar och tankesätt, hållbart värdeskapande, hållbarhet, cirkularitet, förvärv, dominant logik, ledare, affärsmodell, affärsmodellsinnovation
Values and mind-sets, sustainable value creation, sustainability, circularity, acquisitions, dominant logic, managers, business model, business model innovation
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
19/20:8
Language
swe