Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Eric
dc.date.accessioned2020-07-08T06:05:14Z
dc.date.available2020-07-08T06:05:14Z
dc.date.issued2020-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65561
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka eventuellt samband mellan ekonomisk standard i barndom och kognitivt fungerande vid fyllda 70 år. Mätdata inhämtade 1971 i samband med studien De gerontologiska och geriatriska befolkningsstudierna i Göteborg (H70) användes. I studien deltog 388 individer som fick fylla i ett psykiatriskt frågeformulär rörande uppväxtvillkor samt utföra fem olika kognitiva tester. Utifrån datan utförde jag envägs variansanalyser samt regressionsanalyser. Ekonomisk standard, skolgång och kön användes som oberoende variabler och testresultaten som beroende variabler. Utifrån det psykiatriska frågeformuläret skattades ekonomisk standard som Fattig, Genomsnittlig och Över medel/rik. Resultatet gav statistiskt säkerställd påverkan på mental snabbhet (p = 0,045, Beta = 0,16). Av resultaten kan konstateras att ekonomisk standard under uppväxtåren har en mindre betydelse för mental snabbhet i senior ålder. Antal år i skolan var dock som väntat en mycket bättre prediktor för kognitiv kapacitet vid fyllda 70 år.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleBarndomens ekonomiska villkor: Betydelse för kognitivt fungerande i senior åldersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record