Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Alice
dc.contributor.authorStrömland, Sebastian
dc.date.accessioned2020-07-08T09:26:05Z
dc.date.available2020-07-08T09:26:05Z
dc.date.issued2020-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65572
dc.description.abstractBakgrund och problem: Världen har i modern tid aldrig stött på ett virus av Covid-19s proportioner och heller aldrig behövt anpassa sig därefter. Regeringen behöver stötta med statliga medel, men samtidigt finns det även andra aktörer som kan ge råd och hjälp. Revisorn kan besitta en expertis som företagen kommer att behöva för att klara sig igenom krisen. Syfte: Att utreda hur Covid-19 har påverkat revisorernas arbetssätt och fokusområden. Avgränsningar: Studien har endast tagit hänsyn till revisorernas syn på vad kunderna behöver, inte vad kunderna själva efterfrågar. Då viruset och dess effekter inte fullt visats sig än, har studien avgränsats till att undersöka vilka åtgärder som behövs för tillfället. Studien undersöker enbart den svenska marknaden och tar därför endast hänsyn till svenska regleringar och åtgärder. Metod: En intervjustudie har genomförts med sex auktoriserade revisorer som alla arbetar på olika byråer. Det empiriska materialet har studerats tillsammans med det teoretiska ramverket som legat till grund för studien, för att kunna bekräfta vad som är möjligt för revisorn att göra samt vad revisorns roll kan innebära för företagen. Resultaten har analyserats och diskuterats, vilket har lett till studiens slutsatser. Resultat och slutsatser: Revisorn anses vara en extern part som kan hjälpa kunder att överleva under kristider. Revisorn besitter stor kunskap kring företags verksamhet och finansiella ställning, vilket skapar förståelse för vad de behöver hjälp med. Kunder tycks dock ha svårt att finansiera revisionen och tjänster utöver detta. Revisorn har då incitament att ta en del av kostnaden för att skapa en långsiktigt lönsam relation till kunden. Revisorns roll bidrar till medvetenhet hos kunderna som hjälper dem med krishantering. I framtiden finns potential för mer regleringar och nya lagar som ska förhindra att en liknande situation uppstår.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries2020-3sv
dc.subjectRevision, revisor, Covid-19, Customer Relationship Management, revisionsarvode, krishantering, finansiell krissv
dc.titleRevisorns roll i kristider - En studie om påverkan av Covid-19sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record