Visa enkel post

dc.contributor.authorThorström, Melinda
dc.date.accessioned2020-07-09T07:45:30Z
dc.date.available2020-07-09T07:45:30Z
dc.date.issued2020-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65600
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: I dagens samhälle går den tekniska utvecklingen snabbt framåt. Denna utveckling medför att arbetsmetoderna för revisorerna förändras. Från att tidigare ha arbetat med stickprov och underlag i pärmar ute hos kunderna går man nu mot att arbeta med heltäckande data från företagens huvudböcker. Dessa data bearbetar man elektroniskt i olika datasystem. Då denna förändring har en stor påverkan på revisorns arbetsmetoder måste det till en kompetensutveckling för att klara denna omställning. Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att analysera hur digitaliseringen påverkar olika roller, både seniora och juniora, inom revisionsbranschen. Därtill att förstå hur revisionsbyråer utbildar och kompetensutvecklar sina medarbetare för att möta den digitala omställningen. Baserat på detta utgår uppsatsen från följande frågeställningar: På vilket sätt påverkar digitaliseringen arbetsuppgifterna för revisorerna? Hur arbetar revisionsbyråer med kompetensutveckling av anställda för att klara den digitala omställningen på revisionsrollen? Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod. Materialet som analyserades samlades in genom intervjuer med fem respondenter som är auktoriserade revisorer på tre olika revisionsbyråer i Västra Götaland. Detta material har sedan diskuterats med det teoretiska materialet för att kunna ge svar på studiens frågeställningar. Resultat och slutsats: Den digitala utvecklingen innebär stora förändringar inom arbetssättet för revisorerna. Nya möjligheter skapas när man får tillgång till stora mängder data. Detta gör att revisorerna kan utföra mer heltäckande revisioner av företagen, istället för att förlita sig på stickprov. Kvaliteten på revisionen blir betydligt högre med hjälp av detta. Samtidigt kan revisorn också göra komplexa analyser på den data som man får tillgång till, något som inte tidigare varit möjligt. Detta sammantaget gör att revisorn får en djupare inblick i sin klients verksamhet, som också leder till att risker kan minimeras. För att möta den digitala utvecklingen måste kompetensen kontinuerligt utvecklas. Nya arbetsmetoder och nya system kräver ytterligare kunskaper. Detta är något som revisionsbyråerna satsar mycket på, kompetensutvecklingen är en central del inom byråerna. Eftersom det är kunskap som revisionsbyråerna säljer så blir det väldigt viktigt att medarbetarna har den kunskap som krävs för att möta framtidens krav.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries2020-9sv
dc.titleDigitaliseringens påverkan på revisorsrollensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post