dc.contributor.author | Thorström, Melinda | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T07:45:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T07:45:30Z | |
dc.date.issued | 2020-07-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/65600 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problemdiskussion: I dagens samhälle går den tekniska utvecklingen snabbt
framåt. Denna utveckling medför att arbetsmetoderna för revisorerna förändras. Från att
tidigare ha arbetat med stickprov och underlag i pärmar ute hos kunderna går man nu mot att
arbeta med heltäckande data från företagens huvudböcker. Dessa data bearbetar man
elektroniskt i olika datasystem. Då denna förändring har en stor påverkan på revisorns
arbetsmetoder måste det till en kompetensutveckling för att klara denna omställning.
Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att analysera hur digitaliseringen påverkar
olika roller, både seniora och juniora, inom revisionsbranschen. Därtill att förstå hur
revisionsbyråer utbildar och kompetensutvecklar sina medarbetare för att möta den digitala
omställningen. Baserat på detta utgår uppsatsen från följande frågeställningar: På vilket sätt
påverkar digitaliseringen arbetsuppgifterna för revisorerna? Hur arbetar revisionsbyråer med
kompetensutveckling av anställda för att klara den digitala omställningen på revisionsrollen?
Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod. Materialet som analyserades samlades
in genom intervjuer med fem respondenter som är auktoriserade revisorer på tre olika
revisionsbyråer i Västra Götaland. Detta material har sedan diskuterats med det teoretiska
materialet för att kunna ge svar på studiens frågeställningar.
Resultat och slutsats: Den digitala utvecklingen innebär stora förändringar inom arbetssättet
för revisorerna. Nya möjligheter skapas när man får tillgång till stora mängder data. Detta gör
att revisorerna kan utföra mer heltäckande revisioner av företagen, istället för att förlita sig på
stickprov. Kvaliteten på revisionen blir betydligt högre med hjälp av detta. Samtidigt kan
revisorn också göra komplexa analyser på den data som man får tillgång till, något som inte
tidigare varit möjligt. Detta sammantaget gör att revisorn får en djupare inblick i sin klients
verksamhet, som också leder till att risker kan minimeras. För att möta den digitala
utvecklingen måste kompetensen kontinuerligt utvecklas. Nya arbetsmetoder och nya system
kräver ytterligare kunskaper. Detta är något som revisionsbyråerna satsar mycket på,
kompetensutvecklingen är en central del inom byråerna. Eftersom det är kunskap som
revisionsbyråerna säljer så blir det väldigt viktigt att medarbetarna har den kunskap som krävs
för att möta framtidens krav. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2020-9 | sv |
dc.title | Digitaliseringens påverkan på revisorsrollen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |