Show simple item record

dc.contributor.authorLundholm, Ina
dc.contributor.authorRestrepo Ruiz, Julio César
dc.date.accessioned2020-07-09T08:19:35Z
dc.date.available2020-07-09T08:19:35Z
dc.date.issued2020-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65607
dc.description.abstractBakgrund och problem: Företag måste växa för att behålla sin konkurrenskraft. Studier pekar på att företagens omsättning bör växa snabbare än BNP i syfte att finnas kvar på marknaden, annars löper de stor risk att bli uppköpta eller försättas i konkurs. Samtidigt har ett samband mellan omsättningstillväxt och kapitaltillväxt uppdagats, vilket innebär att företagen måste investera i tillgångar i takt med att de växer. Under de senaste decennierna, i takt med att världen förvandlats till ett kunskapssamhälle, har en särskild form av tillgång blivit all viktigare för företagens konkurrens och tillväxtförmåga, nämligen immateriella tillgångar. Med ovan faktorer i beaktande hur har då företagen vuxit och hur har deras tillgångs- och kapitalstruktur utvecklats under de senaste 50 åren? Hur bidrar de immateriella tillgångarna till företagens tillväxt och räntabilitet? Syfte: Studien har för avsikt att bistå som underlag för beslutsfattande genom att redogöra för olika samband mellan företags innehav av immateriella tillgångar och deras effekt på tillväxt och räntabilitet. Genom uppsatsen vill vi även utreda huruvida tillgångsstrukturen hos företag och utvecklingen fram till idag på något sätt är branschberoende. Därmed kommer vi studera om det förekommer några speciella mönster angående både finansiering och investeringar inom dessa, med fokus på investeringar i immateriella tillgångar. Avgränsningar: Uppsatsen grundar sig på redovisningsdata hämtad från åren 1969–2019, där följande mått undersökts: totala tillgångar, immateriella tillgångar, finansiella skulder, eget kapital, omsättning, EBIT och årets resultat. Företagen som ingår i studien är samtliga noterade amerikanska företag i börserna NYSE, AMEX, TSX, NYSE/Arca och Nasdaq inom ramen för databasen WRDS. Metod: Urvalet om 34 492 amerikanska företag har delats in i 10 branscher. Dessa har därefter genomgått en statistisk bearbetning där regressionsanalyser har utförts för samtliga företag, men även de branschindelade grupperna. Olika metoder har sedan genomförts i syfte att besvara de rådande frågeställningarna med rätt information genom passande tillvägagångssätt. Uppsatsens empiri har därefter analyserats och utifrån det har slutsatser kunnat dras. Resultat och slutsatser: Investeringar i FoU samt marknadsföring relativt till företagens omsättning har ökat under de senaste 50 åren. Andelen immateriella tillgångar har också ökat och i vissa branscher utgör de över 50 % av den totala tillgångsmassan. Dessa investeringar har till viss del finansierats med lånat kapital vilket har lett till en lägre soliditet. Det framkom att immateriella tillgångar har mer positiv inverkan på företagens omsättningstillväxt än på räntabiliteten. Marknadsföring uppvisade kortsiktiga effekter, medan FoU är av mer långsiktig karaktär. Egenupparbetade immateriella tillgångar visar sig även vara av bättre kvalité än förvärvade sådana, vilket kan knytas till deras abstrakta natur och svårigheter vid värdering. Vidare fann studien att det finns starka samband mellan kapitaltillväxt och omsättningstillväxt vilket stödjer Bertmar och Molins (1977) slutsats. Detta samband varierar dock mellan branscher där vissa har ett allt större behov av kapital i takt med att omsättningen växer jämfört med andra. Studien fann även att det inte finns några samband mellan kapitaltillväxt och räntabilitet, men att de däremot föreligger ett sådant mellan omsättningstillväxt och räntabilitet. Förslag till fortsatt forskning: En fördjupad studie i detta område som analyserar effekten av olika typer av immateriella tillgångar på tillväxt och räntabilitet, eftersom denna uppsats endast redogjort för sambanden på ett bredare plan. Ger till exempel patent, varumärken och koncessioner olika effekt? Finns det vidare någon samverkan mellan investeringar i FoU och i marknadsföring och vilket är det mest effektiva sättet att kombinera dessa? Vi föreslår även en motsvarande studie som utreder om det föreligger geografiska skillnader i sambanden som beskrivits i denna uppsats.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries2020-16sv
dc.subjectTillväxt, räntabilitet, kapitalstruktur, FoU-intensitet, marknadsföringsintensitet, immateriella tillgångar.sv
dc.title50 år av tillväxt och investeringar - En studie om företags tillväxtmönster och vikten av immateriella tillgångarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record