Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Peter
dc.contributor.authorPraetorius, Jonathan
dc.date.accessioned2020-07-09T08:38:17Z
dc.date.available2020-07-09T08:38:17Z
dc.date.issued2020-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65612
dc.descriptionBackground: Leasing has proven to be a common financing alternative in capital-intensive industries. Studies also indicate that operating leases, which according to IAS 17 are to be excluded from the balance sheet, constitute the majority of existing leasing agreements. The new leasing standard IFRS 16 is expected to have a notable effect on the lease accounting as lessees from 2019 must report all leasing agreements as a right of use asset and lease liability on the balance sheet. Purpose: The thesis aims primarily to describe the effects that IFRS 16 has on the capital structure of public airline companies. Secondarily, the differences that exist between the companies are described. The purpose of this is to give an insight into a relatively unexplored area. Limitations: The study is geographically limited to the countries that apply IFRS regulations. Furthermore, only public airline companies are included which means that several major airlines, which are state-owned, are excluded. Finally, the study is limited to the years 2018 and 2019. Method: A quantitative method has been applied to review data from the 56 participating airline companies. To test the study’s hypothesis, a paired sample t-test, a wilcoxon signed-rank test and a multiple linear regression analysis were performed. Results and conclusions: The study identifies an overall trend that indicates an increased debt-to-equity ratio at airlines. However, a clearly significant relationship between IFRS 16 and increased debt-to-equity ratio cannot be shown as the statistical tests provide a two-sided picture of the relationship’s existence. Furthermore, large differences between companies can be detected, both individually and when grouped according to geographical region. Proposal for further research: Continued research is encouraged to investigate companies compliance with IFRS 16 by thoroughly reviewing financial reports. Furthermore, there is interest in mapping out the effects of the US leasing standard ASC 842 on airline companies in the United States.sv
dc.description.abstractBakgrund: Leasing har visat sig vara ett vanligt förekommande finansieringsalternativ i kapitalintensiva branscher. Studier påpekar vidare att operationella leasingavtal, vilka enligt IAS 17 ska exkluderas från balansräkningen, utgör majoriteten av gällande leasingavtal. Den nya leasingstandarden IFRS 16 förväntas få markanta effekter på leasingredovisningen då bolag från 1 januari 2019 måste redovisa alla leasingavtal som en nyttjanderättstillgång och leasingskuld på balansräkningen. Syfte: Studien syftar primärt till att beskriva effekterna som IFRS 16 får på publika flygbolags kapitalstruktur. Sekundärt beskrivs de skillnader som finns bolagen emellan. Avsikten med detta är att ge en inblick i ett nuvarande relativt outforskat område. Avgränsningar: Studien är geografisk avgränsad till de länder som tillämpar IFRS-regelverk. Vidare inkluderas endast publika flygbolag vilket leder till att fler större statliga aktörer exkluderas. Slutligen är studien begränsad till åren 2018 och 2019. Metod: En kvantitativ metod har tillämpats för att granska data från de 56 medverkande flygbolagen. För att pröva studiens hypotes har ett beroende t-test, ett wilcoxon signed-rank test och en multipel linjär regressionsanalys genomförts. Resultat och slutsatser: Studien identifierar en övergripande trend som talar för en ökad skuldsättningsgrad hos flygbolag. Däremot kan ett tydligt signifikant samband mellan IFRS 16 och ökad skuldsättningsgrad inte uppvisas då de statistiska testerna lämnar en tvåsidig bild av sambandets existens. Vidare kan stora skillnader mellan bolag utläsas, både individuellt och när dem grupperas efter geografisk hemvist. Förslag till vidare forskning: Fortsatt forskning uppmuntras att undersöka företags bemötande av IFRS 16 genom att ingående granska finansiella rapporter. Vidare finns intresse i att kartlägga vilka effekter den amerikanska leasingstandarden ASC 842 får på flygbolag i USA.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries2020-22sv
dc.subjectIFRS 16, IAS 17, leasing, flygbolag, kapitalstruktur, skuldsättningsgrad.sv
dc.subjectIFRS 16, IAS 17, leasing, airlines, capital structure, debt-to-equity ratiosv
dc.titleIFRS 16 - Implementeringens effekter på publika flygbolags kapitalstruktursv
dc.title.alternativeIFRS 16 - Effects of implementation on publicly traded airline companies capital structure.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record