På jakt efter de kommunikativa verktygen i Reggio Emilia- En kvalitativ närstudie på plats
Abstract
Abstract
Titel: På jakt efter de kommunikativa verktygen i Reggio Emilia- En kvalitativ närstudie på plats
Antal sidor: 40
Författare: Hanna Hjalmarsson & Hillevi Nyström
Typ av arbete: Examensarbete (10p)
Handledare: Rigmor Lindö
Examinator: Britt-Marie Apelgren
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet
Datum: VT 2006
Rapportnummer: VT 06-2611-37
Nyckelord:
Kommunikation
Samverkan
Barnsyn
Synliggörande
Reggio Emilia
Sammanfattning
Vi har gjort en kvalitativ närstudie med etnografisk ansats på fyra stycken olika förskolor i provinsen Reggio Emilia i Italien. Vårt syfte är att vi vill öka kunskapen och medvetenheten om vad kommunikation innebär i Reggio Emilia och hur de arbetar för att främja barns lärande. Vi har valt att koncentrera oss på de kommunikativa aspekterna eftersom samspel och språkliga uttrycksformer mellan människor utgör grunden för konstruerandet av kunskap. Vi vill därför titta på barns språkliga och kommunikativa utveckling. Våra frågeställningar är: Vilka är de pedagogiska verktygen för en optimal läromiljö för språkande och lärande? Samt kan man med stöd av Lpfö 98 arbeta Reggio Emilia inspirerat? Vår metod har bestått av metodtriangulering i form av studiebesök då vi observerat verksamheten samt tagit del av seminarier, informella och formella samtal. I resultatredovisningen har vi gjort en fortlöpande analys och kommit fram till att kommunikation och samverkan genomsyrar hela verksamheten. Detta gäller förhållningssätt, miljö, material, dokumentation och projekt (i Sverige kallat tema). Alla dessa delar är mycket genomtänkta och lika viktiga. Frågor återkommer i allting som sker i verksamheten och det gäller att man som pedagog ser betydelsen av miljön, samverkan och synliggörandet för att skapa en god verksamhet.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Nyström, Hillevi
Hjalmarsson, Hanna
Keywords
kommunikation
samverkan
barnsyn
Reggio Emilia
synliggörande
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-37
Language
swe