Show simple item record

dc.contributor.authorAppelqvist, Anna
dc.contributor.authorHansen, Michelle
dc.date.accessioned2020-08-05T10:29:03Z
dc.date.available2020-08-05T10:29:03Z
dc.date.issued2020-08-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65977
dc.descriptionKandidatuppsats 15 hp Program: Kostekonomi med inriktning ledarskap Nivå: Grundnivå Handledare: Agneta Sjöberg Examinator: Christina Berg Antal sidor: 32 (inklusive bilagor) Termin/år: Vt 2020 Nyckelord: Näringsrekommendationer, Näringstäthet, Skolmåltider,Vegetarisk kostsv
dc.description.abstractIdag serveras 1,3 miljoner skolmåltider dagligen i Sverige och skolmåltiderna ska enligt lag vara näringsriktiga och skolmåltiden är ett bra sätt att skapa hälsosamma matvanor för barn och ungdomar. Att servera vegetarisk kost i skolan kan vara bra för både hälsan och klimatet om man har kunskapen om kostsammansättning och olika kostgrupper. Syftet med studien är att undersöka om skolbarn får likvärdigt näringsinnehåll i skolmåltiden när man äter den vegetariska rätten som när man äter dagens rätt. Författarna valde att utforma enkäter, samla in menyer och näringsberäkningar från olika skolor i Göteborgs stad för insamling av data. Under studiens gång fann man nya begrepp och det uppstod nya frågor som gjorde att man behövde komplettera med ytterligare intervjuer som genomfördes. Resultatet i studien visar att det finns näringsämnen som vitamin D och mättat fett som inte stämmer överens med rekommendationerna som skolorna går efter. Gällande rekommendationerna kring näringstäthet är det för lågt med både vitamin D och järn. Insamlat material på menyer var sammanlagt 6 veckor men ligger ändå till grund för att se en tendens till högt mättat fett i skolmåltiderna i både blandkost och den vegetariska matsedeln. Studien behandlar frågor som vad näringsriktiga måltider innebär och om Göteborgs stad serverar näringsriktiga måltider. Ett av resultaten som framkom var en vegetarisk meny i studien där man använde sig av en variation med livsmedel var att föredra för att höja kvaliteten och få en mer näringsriktig måltid. Kockarna i studien beskriver deras upplevelse av barnens inställning till vegetarisk kost är splittrad men att det ofta går åt ett positivt håll när de väl smakar på maten. Slutsatsen visar att det finns vissa brister i att kvalitetssäkra den näringsriktiga måltider där man kan behöva komplettera med andra verktyg samt att skolmåltiden behöver stödjas av den pedagogiska verksamheten.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectNäringsrekommendationersv
dc.subjectNäringstäthetsv
dc.subjectSkolmåltidersv
dc.subjectVegetarisksv
dc.titleMåltider i skolansv
dc.title.alternativeEn undersökning av den vegetariska menyn på skolor i Göteborgs stadsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record