• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitet och likvärdighet i förskolan utifrån ett ledningsperspektiv utifrån ett ledningsperspektiv

Abstract
Under senare år har forskning visat att hög kvalitet i förskolans utbildning har en avgörande innebörd för barns lärande inom alla områden. Det yttersta ansvaret för att säkerhetsställa att barn får en likvärdig utbildning ligger på huvudmannen, det vill säga i de allra flesta fall på kommunen. Avsikten med denna systematiska forskningsöversikt är att utifrån resultat av tidigare forskning beskriva hur arbetet med att erbjuda en likvärdig förskola av god kvalitet för alla barn utförs på huvudmannanivå samt på ledningsnivå. Resultatet visar att insatser i förskolan och skolans lägre kan beskrivas som: Insatser med utmaningar och Insatser som visar framgång. Gemensamt för artiklarna och studierna som ingår är att det på en ledningsnivå fattats beslut att vissa insatser ska implementeras. Insatserna påverkar olika nivåer i verksamheterna från olika ledningsnivåer till barnnivån, och trots att syftet i slutändan är att insatserna ska syfta till att förbättra likvärdigheten för barn i förskolans utbildning gör insatserna inte alltid det.
Degree
Student Essay
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66085
Collections
  • Magisteruppsatser (IPKL)
View/Open
gupea_2077_66085_1.pdf (337.1Kb)
Date
2020-08-12
Author
Lilja, Astrid
Keywords
Likvärdighet
Förskola
Huvudman
Kvaitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV