Show simple item record

dc.contributor.authorArenbo, Isabella
dc.contributor.authorZackrisson, Ulrika
dc.contributor.authorEngman, Elisabeth
dc.date.accessioned2006-07-11T10:24:50Z
dc.date.available2006-07-11T10:24:50Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/660
dc.description.abstractExaminationsnivå: C-uppsats, 10 poäng Titel: att läsa utan att förstå är som att plöja utan att så – en studie om språkets betydelse för matematikinlärningen Författare: Isabella Arenbo, Elisabeth Engman och ulrika Zackrisson Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet Handledare: Wiggo Kilborn Rapportnummer: vt06 2611-67 Nyckelord: Matematik, språk, benämnda uppgifter, problemlösning, läromedel Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka språkets betydelse för matematikinlärningen och hur detta tar sig uttryck i läromedel och dess benämnda uppgifter. Vi är intresserade att ta reda på: Om språket i matematikböcker för tidiga åldrar kan ställa till problem för elever? Hur kan vi använda denna kunskap om språkets betydelse i ett förebyggande syfte för att hjälpa ALLA elever? Vad har språket för betydelse för matematiken? Metoder och analyser: De metoder vi använt oss av är främst analys och observation av elever, då vi besökt skolor och intervjuat elever i tre olika åldrar. Vi har använt oss av den hermeneutiska metoden när vi har tolkat elevers berättelser. Resultat: Resultaten från vår empiriska studie stämmer till största del överens med tidigare forskning och våra egna erfarenheter. Vi kan genom resultaten utläsa att språket har betydelse för matematikinlärning. I matematikundervisningen kan språket både underlätta och förvilla, beroende på hur det presenteras av läraren och i läromedlen. Vi har uppmärksammat att många benämnda uppgifter i matematikböcker är rutinuppgifter som ofta saknar syfte och relevans. De elever som var med i vår undersökning visade sig ha många olika lösningsstrategier, men den språkliga formuleringen i de aktuella uppgifterna ställde ibland till bekymmer. Vi har i vår studie kommit fram till att genom variation, konkretisering och vardagsanknytning kan undervisningen lättare anpassas för ALLA elever.eng
dc.format.extent719292 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-67eng
dc.subjectmatematikeng
dc.subjectspråkeng
dc.subjectbenämnda uppgiftereng
dc.subjectproblemlösningeng
dc.subjectläromedeleng
dc.titleAtt läsa utan att förstå, är som att plöja utan att såeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record