Det fria skolvalets geografi - En GIS-baserad studie av skolresor i Göteborg
Abstract
I samband med friskolereformen och införandet av det fria skolvalet har skolresandets geografi förändrats. Varje skoldag reser den stora merparten av elever i Sverige till och från skolan. Få studier har dock genomförts på de reslängdsförändringar som skett i samband med det fria skolvalet. Det är också ett relativt outforskat ämne i relation till transportpolitiska mål och i miljödebatten. Denna studie avser att bidra till forskningen om vilka effekter det fria skolvalet har på ungdomars resande. Studien syftar till att undersöka hur långt högstadieelever inom Göteborgs kommun reser mellan folkbokföringsadressen och den skolenhet de går på. De nuvarande reslängderna jämförs därefter med två modeller där elevernas skolplacering baserats på närhetsprincipen. Resultaten visar att de 15 960 elever som ingår i studien varje skoldag genererar ett samlat transportarbete på 108 000 kilometer. Skolenheter i privat regi genererar betydligt längre resor än de med kommunal huvudman, och elever i friskolor reser nära dubbelt så långt som elever i kommunal skola. Resultaten visar också att en betydande avståndsreducering vore möjlig om elever gick på sin geografiskt närmst belägna skola. En strikt närhetsprincip skulle reducera det totala transportarbetet med 67 procent, och andelen elever med gång- eller cykelavstånd till skolan skulle öka med 50 procent. Studien visar också på stora geografiska skillnader över hur väl skolornas lokalisering stämmer överens med elevunderlaget. Vid jämförelse sticker stadsdelen Centrum ut där samtliga skolenheter visar på överkapacitet av platser utifrån elevunderlaget i närområdet.
De kartlagda reslängderna och skolenheters lokaliseringsmönster vittnar om svårigheterna för elever att välja aktiva transportmedel och för kommuner att anta hållbara strategier för ungas mobilitet.
Degree
Student essay
Other description
The implementation of school choice and the school voucher system have changed the geography of school trips in Sweden. The changing mobility of students have attracted a growing amount of research from various disciplines. Few studies however have focused on the added distances traveled since the reforms, and the implications this has on sustainable mobility. This study sets out to add to the body of research on school choice by deepening the understanding of how school choice affects distance travelled. Using GIS network analysis, we examine the current distance between home and school addresses for all students between the ages of 13 and 15 enrolled in public or private education in Gothenburg. The trip distances are then compared to a set of theoretical trip models where school enrollment is determined by student-school proximity. The results show that trip lengths generated by the 15 960 students in the study adds up to 108 000 kilometers each school day. Students attending private schools travel by average twice the distance compared to students enrolled in the public school system. The results also show a substantial difference between distance travelled today and the models based on proximity. If all students were to attend the geographically closest school a reduction in total trip length by 67 percent would be achieved. Furthermore, the share of students with walking or cycling distance to school would increase by 50 percent. The findings suggest that current trip lengths discourage students from choosing active modes of transportation in their daily mobility trajectories. It also highlights the difficulties for planners to implement effective sustainable transport policies given today’s localization patterns.
View/ Open
Date
2020-08-29Author
Lang, Tyko
Tåqvist, Jacob
Keywords
Nätverksanalys, GIS
Skolval, Skolresor
Mobilitet, Tillgänglighet
Göteborg
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi
2020:8
Language
swe