dc.contributor.author | Hedqvist Thorsson, Charlotte | |
dc.date.accessioned | 2020-09-01T07:47:46Z | |
dc.date.available | 2020-09-01T07:47:46Z | |
dc.date.issued | 2020-09-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66258 | |
dc.description | The purpose of this qualitative study is to identify what knowledge, subjectrelated,
pedagogical and technological teachers use when technology are integrated into
mathematics teaching in order to support teaching and learning. Semistructured
interviews have been used as a method for collecting data. Eight mathematics
teachers who teach students in the early years of compulsory school (grades 1 - 5)
have been interviewed on the basis of a pre-prepared interview guide. The
theoretical framework TPACK has been used as an analysis tool in order to guide
what should be noticed and ignored when analyzing the collected data. The
framework also contributes to an understanding of what effective teaching with
technology is and makes it possible to draw conclusions about contexts where good
teaching can occur.
The collected data has been analyzed in the form of a thematic analysis where the
results show that all respondents have access to and use digital learning resources
in varying ways to varying degrees. The result gives examples of when digital
learning resources are used in a conscious way based on the teacher's idea of how
they can support the learning of a subject content, but also when digital learning
resources are used without link to subject or pedagogy. Difficulties in evaluating
the quality of digital learning resources with their opportunities and limitations are
highlighted as a reason why it can be difficult to integrate digital learning resources
in a meaningful way.
This study contributes to the understanding that incorporating technology into
teaching forces us to confront basic ideas about teaching and learning as the use of
technology in teaching constructs the balance between knowledge about the
subject, pedagogical and technological konowledge. The study also provides
insight into the complex web of relationships between these knowledges that exist
when technology is applied to the teaching of a subject and highlights important
components that are important in a teacher's competence for thoughtful use of
technology in teaching. | sv |
dc.description.abstract | Syftet med den här kvalitativa studien är att identifiera vilka ämnesmässiga,
pedagogiska och teknologiska kunskaper läraren använder när digitala lärresurser
integreras i matematikundervisningen i syfte att stötta undervisning och lärande.
Semistrukturerade intervjuer har använts som metod för att samla in data. Åtta
legitimerade matematiklärare som undervisar i grundskolans tidiga år (årskurs 1 -
5) har intervjuats utifrån en i förväg framtagen intervjuguide. Det teoretiska
ramverket TPACK har använts som analysverktyg i syfte att leda vad som bör
uppmärksammas och ignoreras vid analys av den insamlade datan. Ramverket
bidrar dessutom till förståelse för vad effektiv undervisning med teknologi är samt
gör det möjligt att dra slutsatser om kontexter där god undervisning kan uppstå.
Den insamlade datan har analyserats i form av en tematisk analys där resultatet
visar att alla respondenter har tillgång till och använder digitala lärresurser på
varierande sätt i olika stor utsträckning. Resultatet ger exempel på när digitala
lärresurserna används på ett medvetet sätt utifrån lärarens idé om hur de kan stötta
lärandet av ett ämnesinnehåll men också när de digitala lärresurserna används utan
koppling till ämne eller pedagogik. Svårigheter med att värdera kvaliteten hos
digitala lärresurser med dess möjligheter och begränsningar lyfts fram som en
anledning till att det kan vara svårt att integrera digitala lärresurser på att
meningsfullt sätt.
Den här studien bidrar till förståelse för att inblandning av teknologi i
undervisningen tvingar oss att konfrontera grundläggande idéer om undervisning
och lärande då användning av teknologi i undervisningssammanhang rekonstruerar
balansen mellan ämneskunskap, pedagogisk och teknologisk kunskap. Studien ger
också insikt i den komplexa väv av samband mellan dessa kunskaper som existerar
när teknologi appliceras till undervisningen i ett ämne och belyser viktiga
komponenter som är viktiga i en lärares kompetens för genomtänkt användning av
teknologi i undervisningen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2020:006 | sv |
dc.subject | digital teknologi | sv |
dc.subject | digitala lärresurser | sv |
dc.subject | digitalisering | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | lärarens kompetens | sv |
dc.subject | TPACK | sv |
dc.title | DIGITALA LÄRRESURSER I MATEMATIK Vilka kompetenser använder läraren när digitala lärresurser integreras i matematikundervisningen? | sv |
dc.title.alternative | Digital learning resources in mathematics: What competencies does the teacher use when digital teaching resources are integrated into mathematics teaching? | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Student essay | |