Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Anna
dc.contributor.authorJohansson, Sofie
dc.date.accessioned2020-09-04T15:01:14Z
dc.date.available2020-09-04T15:01:14Z
dc.date.issued2020-09-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66354
dc.descriptionThis study concerns issues of depopulation and growth objections in rural areas. It focuses on how the municipal role is perceived in relation to the new project of mapping and mediation of abandoned houses. Furthermore, it examines the underlying reasons for commencing the project and how it’s operationalised as well as potential sustainability objections within the project. As a method, we’ve carried out qualitative semi-structured respondent interviews with relevant municipal authorities. In order to explain our empiricism and fulfil the research purpose, central theoretical approaches and perspectives in this thesis have been used. These include place marketing, place identity, auto stereotypes, the municipal role, entrepreneurialism and governance. Some of the reasons mentioned for initiating projects of mapping and mediating abandoned houses relates to a slow property market in rural areas, and property owners’ incomprehension regarding the current rural housing demand, as well as the low values on rural real estate. Moreover, a reason to start the project stems from a willingness to create attractive rural areas that can supply municipal service for its residents. The result show further that the municipal role and in which way the actors involved use of strategies such a place marketing and collaboration with private actors and civil society plays a part in the projects’ result and long-term effects. Sustainability perspectives described by the respondents refers to resource use and sustainable lifestyles in rural areas. We conclude that geography matters in terms of municipal actors’ capacity of action within the project in different rural areas and that the locally available prerequisites also play a part.sv
dc.description.abstractDenna studie har berört avfolkningsproblematik och tillväxtvilja på landsbygden utifrån ämnesområdet Regional utveckling och planering, med fokus på hur den kommunala rollen upplevs i förhållande till kartläggning och förmedling av ödehus, samt tillvägagångssätt och anledningar gällande kartläggningen. Därtill lyfts även hållbarhetsperspektiv kopplade till bland annat resursbesparande. Studien har gjorts med hjälp av kvalitativa intervjuer med kommunala aktörer som genomfört en ödehusinventering. I syfte att förstå och förklara vår empiri har vi utgått ifrån ett antal teoretiska och begreppsliga perspektiv. Detta fenomen har dels setts som en platsmarknadsföringsstrategi vilket berör begrepp såsom platsidentitet och autostereotyper, som kompletterats med perspektiv på kommunens roll där samverkan och entreprenörialism står i fokus. Några av anledningar till initiativen att kartlägga och förmedla ödehus beskrivs som tröghet i fastighetsmarknaden, där en oförståelse kring efterfrågan hos fastighetsägare för inflyttningsintresse och fastighetspriser lyfts som orsaker. Därtill ligger fokus på att skapa eller behålla en attraktiv landsbygd i fråga om både kommunal service och bebyggelse. Vilken roll kommunen tar i processen har betydelse för på vilket sätt kommunen platsmarknadsför landsbygden och att samverkan med olika parter beskriv som centralt för projektets resultat och långsiktighet. De perspektiv på hållbarhetsvärden som framkommer relaterar till bland annat resursnyttjande och hållbara livsstilar på landsbygden. Det står klart att geografin påverkar den kommunala rollen på så sätt att de olika landsbygdernas förutsättningar präglar både tillvägagångssätt och anledningar för projekten, men även vilken roll kommunen tar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i kulturgeografisv
dc.relation.ispartofseries2020:12sv
dc.subject”Kommunala strategier”, ”Kommunens roll”,sv
dc.subject”Platsmarknadsföring”, ”Platsidentitetsv
dc.subject”Samverkan”, ”Smarta landsbygder”,sv
dc.subject”Ödehuskartläggning”sv
dc.titleIngen hastighet i fastighetsaffärer. En studie om kommunens roll i platsmarknadsföring och förmedling av ödehus på landsbygdensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record