dc.contributor.author | Sonn Lökholm, Isak | |
dc.contributor.author | Nilsson, Joel | |
dc.date.accessioned | 2020-09-09T12:41:25Z | |
dc.date.available | 2020-09-09T12:41:25Z | |
dc.date.issued | 2020-09-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66398 | |
dc.description.abstract | Enligt skollagen ska närhetsprincipen användas när eleven inte genomför ett aktivt skolval.
Närhetsprincipen innebär att eleven ska placeras på en skola nära hemmet, men i skollagen
definieras inte nära hemmet, vilket skapar rum för tolkning hos kommunerna.
Närhetsprincipen riskerar att leda till skolsegregation. Det beror på att närhetsprincipen får
boendesegregationen att speglas i skolsegregationen. Skolverket arbetar aktivt för att minska
skolsegregationen och det har genomförts ett antal utredningar i ämnet. Skollagen säger att
alla skolor ska bedriva en likvärdig utbildning oavsett var i landet den anordnas. I Mölndals
kommun appliceras i dagsläget inte en fullständig närhetsprincip men det finns planer för att
ta fram nya upptagningsområden enligt just närhetsprincipen.
Syftet med studien är att undersöka vad en utökad närhetsprincip får för effekter på
skolsegregationen i Mölndals kommun och vilka effekter olika definitionen av närhet kan få
på skolsegregationen i kommunen. Detta genom att utforma skolområden utifrån två
definitioner av närhet, och därefter jämföra dessa med varandra och med dagens
skolområden.
Med hjälp av geografiska informationssystem (GIS) har i den här studien nya
upptagningsområden utformats efter närhetsprincipen med både det euklidiska- och
nätverksavståndet. Genom att ta fram index över medianinkomst, utländsk bakgrund,
eftergymnasial utbildning och förvärvsarbetande för både de tidigare och de nya
skolområdena har skillnaden i boendesegregation jämförts. Resultatet visar på att det i
dagsläget finns en viss skolsegregation i Mölndals skolområden och att en nyutformning av
skolområden efter närhetsprincipen kommer leda till en viss minskning av skolsegregationen.
Skolområden framtagna efter det euklidiska avståndet leder till en större minskning.
Minskningen beror i huvudsak till en mer jämnt fördelad blandning av hushåll med olika
bakgrunder inom varje skolområde. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | B | sv |
dc.relation.ispartofseries | 1104 | sv |
dc.subject | Närhetsprincipen | sv |
dc.subject | skolsegregation | sv |
dc.subject | utbildningsgeografi | sv |
dc.title | Hur skolsegregationen påverkas till följd av en ökad närhetsprincip.En studie om hur skolsegregationen i Mölndals kommun kan påverkas av en nyutformning av upptagningsområdena efter olika definitioner av närhet | sv |
dc.title.alternative | Comparison of school catchment areas of Mölndal municipality | sv |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Earth Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaper | swe |