dc.contributor.author | Ryberg, Peter | |
dc.contributor.author | Peste, Philip | |
dc.date.accessioned | 2020-09-14T15:00:37Z | |
dc.date.available | 2020-09-14T15:00:37Z | |
dc.date.issued | 2020-09-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66469 | |
dc.description.abstract | Denna studie undersöker i vilken utsträckning gymnasieelevers sömnvanor påverkar deras stu-dieprestation i ämnet matematik. Studieprestation mäts som poängnivån eleverna uppnådde på det senaste provet i matematik de skrivit. Sömnvanor beskrivs som sömnlängd, sömnkvalitet, stress inför läggdags och internetanvändning nattetid. Ett frågeformulär konstruerades för att samla in studiens mätdata som i sin tur analyserades med hjälp av en ordinal logistisk regress-ion. Studiens resultat visade att sömnkvalitet har en signifikant, positiv påverkan på poängni-vån. Övriga variabler var inte signifikanta men deras beräknande effekter låg i linje med vad som förväntades. Sömnkvalitet hade en förväntad positiv påverkan på studieprestation, emedan stress och internetanvändning hade en negativ påverkan på studieprestation. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Sömn, sömnlängd, sömnkvalitet, stress, studieprestation, poängnivå, matematik, problemlösning. | sv |
dc.title | Sömn och studieprestation i matematik | sv |
dc.title.alternative | Sleep and Study Performance in Mathematics | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |