Show simple item record

dc.contributor.authorRyberg, Peter
dc.contributor.authorPeste, Philip
dc.date.accessioned2020-09-14T15:00:37Z
dc.date.available2020-09-14T15:00:37Z
dc.date.issued2020-09-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66469
dc.description.abstractDenna studie undersöker i vilken utsträckning gymnasieelevers sömnvanor påverkar deras stu-dieprestation i ämnet matematik. Studieprestation mäts som poängnivån eleverna uppnådde på det senaste provet i matematik de skrivit. Sömnvanor beskrivs som sömnlängd, sömnkvalitet, stress inför läggdags och internetanvändning nattetid. Ett frågeformulär konstruerades för att samla in studiens mätdata som i sin tur analyserades med hjälp av en ordinal logistisk regress-ion. Studiens resultat visade att sömnkvalitet har en signifikant, positiv påverkan på poängni-vån. Övriga variabler var inte signifikanta men deras beräknande effekter låg i linje med vad som förväntades. Sömnkvalitet hade en förväntad positiv påverkan på studieprestation, emedan stress och internetanvändning hade en negativ påverkan på studieprestation.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSömn, sömnlängd, sömnkvalitet, stress, studieprestation, poängnivå, matematik, problemlösning.sv
dc.titleSömn och studieprestation i matematiksv
dc.title.alternativeSleep and Study Performance in Mathematicssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record