Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Vanja
dc.date.accessioned2020-09-18T07:30:18Z
dc.date.available2020-09-18T07:30:18Z
dc.date.issued2020-09-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66546
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att undersöka hur kvinnorna i Lindex kampanj Underwear for people like you and me framställs, samt undersöka hur kampanjen kan förstås utifrån en större kontext gällande normativ femininitet, representation och inkludering. Teori: Stuart Halls teorier kring representation, Beverly Skeggs teorier kring normativ femininitet. Metod: Kvalitativ textanalys med ECA- modellen. Material: Samtliga bilder (12 stycken) i Lindex reklamkampanj Underwear for people like you and me. Resultat: Studien visar att det finns flera normbrytande, eller avvikande drag i Lindex kampanj men många delar är traditionella och normativt feminina. Modellerna bär exempelvis inget hår på kroppen och miljön är något tillrättalagd. Resultaten i kvinnornas framställning visar att flera kvinnor med normbrytande drag kompenseras med normativa. Den enda person som genom exempelvis sitt hår riskerar femininiteten är en äldre kvinna. Hon har däremot ett västerländskt utseende och mer smink än övriga. Aktiviteten syftar också till förstärkande av femininiteten genom att bry sig om och ta hand om det egna utseendet. Kvinnornas hållning är stabil vilket är ovanligt gällande kvinnor i reklam. Bilderna är i de flesta fall tagna med ett öga-mot-öga-perspektiv, vilket skapar en känsla va jämlikhet mellan betraktare och modell. Den enda bild som skiljer är en bild som föreställer en kvinna som ammar, som snarare visar ett ovanifrån-perspektiv vilket kan signalera underlägsenhet eller skörhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1124sv
dc.subjectSkönhetsideal, reklamkampanjer, normativ femininitet, representation, kvinnokroppen, framställning.sv
dc.titleUNDERWEAR FOR PEOPLE LIKE YOU AND MAYBE ME - En kvalitativ studie om hur kvinnorna i Lindex reklamkampanj Underwear for people like you and me framställs.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post