Show simple item record

dc.contributor.authorMusic, Irena
dc.date.accessioned2020-09-18T07:32:52Z
dc.date.available2020-09-18T07:32:52Z
dc.date.issued2020-09-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66547
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att undersöka hur de som är aktiva inom kroppsaktivismen själva uppfattar rörelsen, vad de har för erfarenheter av den, samt hur de använder medier för att bedriva den. Teori: Participatory culture, digital aktivism, digital feminism, counterpublics Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: Intervjuer med fem personer aktiva inom kroppsaktivismen Resultat: Resultatet visade att det saknas samstämmighet kring vad begreppen kroppsaktivism respektive fettaktivism innebär och hur de bör användas. Instagram används för att det är ett enkelt och tillgängligt sätt att nå ut med sitt budskap, men upplevs också som problematiskt av olika anledningar. Instagrams fokus på självcentrering riskerar också att göra det svårare att dra en gräns mellan influencer och aktivist. Det finns en stark känsla av gemenskap inom rörelsen, trots att de flesta har begränsade erfarenheter av offline-aktivism och interaktion ansikte-mot-ansikte med andra aktivister.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1120sv
dc.subjectKroppsaktivism, fettaktivism, digital aktivism, sociala medier, Instagram, intervjusv
dc.titleRÄTTEN ATT FÅ TA PLATS - En kvalitativ intervjustudie om svenska kroppsaktivisters syn på kroppsaktivismsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record