• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedömning av funktionell förståelighet hos barnnormering och validering av Intelligibility in Context Scale på svenska

Assessment of childrens functional intelligibility - Norming and validation of the swedish version of Intelligibility in context scale

Abstract
Föreliggande studies syfte var att normera och validera den svenska versionen av skattningsformuläret “Intelligibility in context scale” (ICS), som är ett material för att bedöma hur förståeligt ett barn är i olika sammanhang. Deltagarmaterialet (samtyckesblankett, ICS-formulär, frågeformulär) distribuerades till vårdnadshavare via förskolor och skolor. Totalt deltog 319 svensktalande barn utan hörselnedsättning, varav majoriteten (n=266) utgjorde referensgrupp. Den kliniska gruppen (n=47) bestod av redan insamlat material (16 videoinspelningar och 47 ICS-formulär) från två andra studier. Deskriptiv statistik framtogs och jämförelse genomfördes mellan kontrollgruppen och den kliniska gruppen. I studiens valideringsprocess användes transkriptioner som resulterade i ett förståelighetsmått som korrelationsberäknades med ICS-poäng. Resultaten visade signifikanta skillnader mellan kontrollgruppen och kliniska gruppen. En måttlig korrelation mellan ICS-poäng och förståelighetsprocent. Studien har bidragit med medelvärden, standardavvikelser och percentilvärden på ICS för svensktalande barn mellan 3:2-9:1 år.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to describe normative and validation data on the Intelligibility in context scale (ICS) in Swedish. In total 319 Swedish speaking children participated; the majority (n=266) constituting a reference group. A clinical group (n=47) consisted of previously collected material (16 video recordings and 47 ICS-questionnaires) from two other studies. Descriptive statistics and significance calculations between the control group and the clinical group was made. The video recordings were transcribed in the validation process, resulting in an intelligibility score which was correlated with the ICS score. Results showed significant differences between the reference group and the clinical group, and correlation between the ICS score and the intelligibility score. The current study has contributed mean scores and percentiles on the ICS for Swedish speaking children between 3:2 and 9:1 years.
URI
http://hdl.handle.net/2077/67008
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (759.3Kb)
Date
2020-11-20
Author
Anrep-Nordin, Elin
Emanuelsson, Helena
Keywords
Förståelighet, barn, kommunikation, Intelligibility in context scale (ICS), tal- och språkstörning
Intelligibility, children, communication, Intelligibility in context scale (ICS), Speech sound disorder (SSD)
Series/Report no.
2019
324
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV