Show simple item record

dc.contributor.editorOhlsson, Jonas
dc.date.accessioned2020-12-10T13:58:16Z
dc.date.available2020-12-10T13:58:16Z
dc.date.issued2020-05-24
dc.identifier.citationOhlsson, J. (Red.). (2020). Mediebarometern 2019. Göteborg: Nordicom.sv
dc.identifier.isbn978-91-88855-24-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67120
dc.description.abstractMediebarometern är en årlig frågeundersökning som belyser den svenska befolkningens användning av olika medier en genomsnittlig dag. Den första undersökningen genomfördes redan 1979. Det gör den undersökning som presenteras i den här rapporten – Mediebarometern 2019 – till den 41:a i ordningen. Det gör Mediebarometern till den äldsta undersökningen i sitt slag i världen. Men mycket är också nytt. I takt med medielandskapets förändring har frågeformuläret som an­vänds i undersökningen uppdaterats och byggts ut. Vissa frågor har utgått medan andra lagts till. Det alltmer gränslösa medieutbudet är inte bara oöverskådligt och svårorienterat för den genomsnittlige medieanvändaren, det ställer också allt högre krav på dem som försöker ge en korrekt och allsidig bild av medieanvändningen bland befolkningen som helhet.Samtidigt är det inte bara medieanvändningen som har skifat karaktär över tid. Även de metodologiska förutsättningarna för den här typen av studier har förändrats. Det blir för varje år som går allt svårare att få människor att delta i frågeundersökningar. Det gäller inte minst unga personer. Det fnns många skäl till den här utvecklingen och det här är inte rätt plats för att redogöra för vart och ett av dem. Vi nöjer oss därför med att konstatera att fallande svarsfrekvenser är en stor utmaning för urvals­undersökningar med anspråk att ge en rättvisande bild av vad vi gör, tänker och tycker i Sverige. Det gäller även Mediebarometern. Det här är också bakgrunden till den största nyheten i årets undersökning. Efer 40 år som en ren­odlad telefonundersökning, infördes inför 2019 års Mediebarometer möjligheten att besvara under­sökningen via nätet. I samband med metodskifet har även själva rapporten fått både ny design och ny str u ktur. Mediebarometern är en oberoende och fritt tillgänglig undersökning. Alla resultat redovisas ofentligt och utan kostnad och svarsunderlaget görs också tillgängligt för forskning. Grundanslaget till Medie­barometern kommer från Kulturdepartementet och är en del i Nordicoms mångåriga uppdrag att kart­lägga den svenska medieutvecklingen.sv
dc.description.sponsorshipMediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2019 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 79 år. Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio.sv
dc.format.extent120sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherNordicomsv
dc.relation.ispartofseriesMediebarometernsv
dc.relation.ispartofseries41sv
dc.relation.urihttps://www.nordicom.gu.se/sv/system/tdf/publikationer-hela-pdf/mediebarometern-2019-web_0.pdf?file=1&type=node&id=40714&force=0sv
dc.relation.urihttps://www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/bocker?field_publicerad_lang_1_tid_i18n=All&field_publicerad_r_tid=All&field_kategori_1_tid_i18n=3121&field_publikationsform_tid_i18n=Allsv
dc.subjectMedieanvändningsv
dc.titleMediebarometern 2019sv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationNordicomsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record