dc.contributor.author | Hane Persson, Cecilia | |
dc.date.accessioned | 2006-08-29T13:32:47Z | |
dc.date.available | 2006-08-29T13:32:47Z | |
dc.date.issued | 2006-08-29T13:32:47Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/671 | |
dc.description | (sjuksköterska) | eng |
dc.description.abstract | En av sjuksköterskans traditionellt viktigaste självständiga omvårdnadsåtgärder är
information/undervisning. Den kan genomföras i olika former och vilken kommunikationsmodell
som tillämpas kan bero på situation och mål. Informationen/undervisningen är en väg
att ge patienten medbestämmande om vård och behandling och själv kunna påverka sin
situation. Syftet med detta arbete var att belysa hur sjuksköterskan har använt
audio/videoinspelad undervisning och beskriva effekter av den. Detta arbete är genomfört
som en systematisk litteraturstudie, där 14 artiklar granskades. Materialet analyserades och
sammanställdes utifrån frågeställningarna och de olika teman som hade identifierats.
Studierna visade att audio/videoundervisning har använts av sjuksköterskor både som enda
undervisningsmaterial eller tillsammans med annat. Flera studier visade på positiva resultat
bl.a. hade interventionsgruppen större kunskap och mindre trötthet efter interventionen
jämfört med kontrollgrupp. Några studier visade också större självständighet, mindre smärta
och ökad rörlighet postoperativt för interventionsgruppen. Förändrat beteende på längre sikt
var dock svårare att visa. För patienterna var det viktigt att känna igen sig och de tyckte det
var bra att informationen/undervisningen kunde upprepas. Även negativa resultat redovisades.
Några motiv att använda audio/videoundervisning som framkommit är att den är
kostnadseffektivt, kan upprepas efter behov och kan göras i flera språkvarianter. Utifrån
omvårdnadsprocessen och olika kommunikationsmodeller kan audio/videoundervisning vara
en del av de omvårdnadsåtgärder som genomförs när en patient behöver större kunskap ur ett
hälsoperspektiv. Det finns flera skäl att utveckla detta som ett komplement till annan
undervisning. | eng |
dc.description.sponsorship | Sjukhuset i Arvika. Ortopedkliniken | eng |
dc.format.extent | 109892 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | | eng |
dc.subject | audio | eng |
dc.subject | video | eng |
dc.subject | patient education | eng |
dc.subject | nursing | eng |
dc.subject | effect | eng |
dc.subject | outcome | eng |
dc.title | Att använda audio/videoinspelad information/undervisning som en omvårdnadsåtgärd | eng |
dc.title.alternative | To use audio/videorecorded information/education as a nursing intervention | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Medicine | eng |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.type.svep | other | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet. Sahlgrenska akademin | eng |
dc.contributor.department | Göteborg University/Institute of Health and Care Sciences | eng |
dc.type.degree | | eng |