Vikten av att prata med barnen, inte om barnen En kvalitativ studie om utredande socialsekreterares upplevelser av att beakta barns delaktighet och barns perspektiv
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka hur ett urval av socialsekreterare upplever sig göra
barn delaktiga och beakta barns perspektiv i LVU-utredningar som berör barn under 15 år. För
att besvara studiens syfte formulerades två frågeställningar: Hur upplever sig
socialsekreterarna gå tillväga för att göra barn delaktiga i utredningsprocesserna? Hur
upplever sig socialsekreterarna beakta barns perspektiv under utredningsprocesserna? För att
besvara studiens frågeställningar utgick studien från en kvalitativ forskningsmetod och det
empiriska materialet bestod av sex intervjuer med yrkesverksamma socialsekreterare, vilka
arbetar med barn och unga vid tre olika socialtjänster. I studien användes tematisk
innehållsanalys vid analys av empirin. Barndomssociologi tillämpades som teoretiskt
ramverk, inom vilket omsorgs- och delaktighetsperspektivet användes som teoretiska
perspektiv, samt barns perspektiv och barnperspektivet som förklarande begrepp. Genom den
tematiska analysen framkom fyra olika huvudteman som kom att utgöra grunden för analysen.
I analysen framkom det att samtliga av socialsekreterarna upplevde det som viktigt att göra
barn delaktiga i sina LVU-utredningar. I analysen redogörs det för socialsekreterarnas
uppfattningar att olika former av samtal möjliggör barn till att bli delaktiga, och att genom
delaktigheten kommer deras perspektiv följaktligen att få lov att ta plats. Slutsatserna som
bland annat presenterades var att socialsekreterarna upplevde att: information, att ha
barnsamtal, att lyssna på det barn säger och tillmäta det betydelse, var olika sätt för dem att
göra barn delaktiga och sålunda beakta deras perspektiv under en LVU-utredning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-01-15Author
Nyman, Cornelia
Mazetti, Josefine
Keywords
barn
delaktighet
barns perspektiv
barnperspektiv
socialsekreterare
Language
swe