dc.contributor.author | Åkesson, Emelie | |
dc.date.accessioned | 2021-02-03T13:39:46Z | |
dc.date.available | 2021-02-03T13:39:46Z | |
dc.date.issued | 2021-02-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67523 | |
dc.description.abstract | Syftet för uppsatsen var att undersöka vilka yrkesetiska dilemman som psykologer i Sverige stöter på i sitt arbete i glesbygd, samt hur de förberetts för att hantera dessa dilemman genom utbildning. Fem primärvårdspsykologer som arbetade och bodde i glesbygd deltog. Semistrukturerade intervjuer genomfördes som videosamtal. Intervjudata analyserades med abduktiv tematisk analys utifrån de yrkesetiska riktlinjerna för psykologer i Norden. Dilemman som framkom relaterade till konfidentialitet, krav och ansvar som resultat av att psykologerna behövde förhålla sig till yttre begräsningar, brist på privatliv, samt anpassning till en sammanhållen glesbygdskultur. Utbildning och metoder som förmedlats via utbildning beskrevs som stadsorienterade och inte alltid lämpade för glesbygd. Arbetet i glesbygden skulle kunna underlättas av fler kliniska studier i glesbygdskontext och kompletterande riktlinjer. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Psykologers beskrivning av etiska dilemman och förberedelse inför arbete i glesbygd | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |