BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse

No Thumbnail Available

Date

2021-03-04

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor, specifikt Libresse. Teori: Feminism vs. postfeminism, PR-kritik, socialsemiotik Metod: Kritisk diskursanalys (CDA), multimodal innehållsanalys, kritisk PR-analys Material: Studien baseras på material från Libresse kampanj Wombstories. En kampanjvideo på 3 minuter och 18 sekunder kombinerat med text- och bildmaterial hämtat från hemsidan; kampanjens huvudsida samt åtta stycken artiklar kopplade till kampanjen. Resultat: Resultat visar på att Libresse till skillnad från i sina tidigare kampanjer valt att adressera frågor och ämnen som är kopplade till kvinnokroppen men som inte är direkt kopplade till mens eller det kvinnliga könet. Det finns en viss bredd i den tematiska och demografiska representationen men bland annat marginaliserade grupper förblir underrepresenterade, till exempel transpersoner eller personer med funktionsvariationer. Övergripande är Wombstories en kampanj med tydligt närvarande CSR eftersom de tar upp och behandlar ämnen som inte är direkt kopplade till deras produkter eller verksamhet men är teman som berör deras kunder och målgrupper.

Description

Keywords

Feminism, postfeminism, kvinnokroppens framställning/roll i medier, PR-kritik, Corporate Social Responsibility (CSR), kommersialiserad hållbarhet

Citation