BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse
Sammanfattning
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur
kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och
reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor,
specifikt Libresse.
Teori: Feminism vs. postfeminism, PR-kritik, socialsemiotik
Metod: Kritisk diskursanalys (CDA), multimodal innehållsanalys, kritisk PR-analys
Material: Studien baseras på material från Libresse kampanj Wombstories. En
kampanjvideo på 3 minuter och 18 sekunder kombinerat med text- och
bildmaterial hämtat från hemsidan; kampanjens huvudsida samt åtta
stycken artiklar kopplade till kampanjen.
Resultat: Resultat visar på att Libresse till skillnad från i sina tidigare kampanjer valt
att adressera frågor och ämnen som är kopplade till kvinnokroppen men
som inte är direkt kopplade till mens eller det kvinnliga könet. Det finns
en viss bredd i den tematiska och demografiska representationen men
bland annat marginaliserade grupper förblir underrepresenterade, till
exempel transpersoner eller personer med funktionsvariationer.
Övergripande är Wombstories en kampanj med tydligt närvarande CSR
eftersom de tar upp och behandlar ämnen som inte är direkt kopplade till
deras produkter eller verksamhet men är teman som berör deras kunder
och målgrupper.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-03-04Författare
Drotz, Klara
Nyckelord
Feminism, postfeminism, kvinnokroppens framställning/roll i medier, PR-kritik, Corporate Social Responsibility (CSR), kommersialiserad hållbarhet
Serie/rapportnr.
1132
Språk
swe