NYHETSUNDVIKARE ELLER SELEKTIV - En kvalitativ studie om varför människor väljer bort traditionella nyheter
Abstract
Syfte: Syftet är att undersöka varför människor väljer att ofta eller ibland avstå från
traditionella nyheter genom att skapa en förståelse för de resonemang, avsikt och behov
en nyhetsmedieundvikare har.
Teori: Uses and gratification theory. Folk theories.
Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer.
Material: 10 semi-strukturerade intervjuer med individer som ofta/ibland undviker traditionella
nyheter.
Resultat: Respondenterna undviker traditionella nyheter, men de undviker inte alla traditionella
nyheter, de uppger att de väljer bort vissa traditionella nyheter men de väljer istället till
andra som bättre passar deras preferenser. De uppger att den sorts nyhet de undviker
oftast är nyheter som anses vara av negativ karaktär och påverkar respondenternas
mående negativt. Samtidigt uppger flera att de fortfarande vänder sig till denna typ av
nyhet, men i ett annat format än traditionella nyheter. De bakomliggande faktorerna till
varför respondenterna undviker nyheter är många och komplexa och uttrycks ofta i
kombination med varandra. Negativitet och upprepning speglas i flera svar, även
misstro och personliga faktorer spelar in. Såväl behov som uppfattningar och attityder
genomsyrar svaren i undersökningen. Både behov att konsumera och behov att välja
bort. Respondenternas uppfattningar och attityder är det som hjälper dem att
rationalisera sina handlingar. Coronapandemin har påverkat respondenternas
konsumtion, de konsumerar mer nyheter och allt oftare från traditionella nyhetskällor. I
relation till krisens allvar och smittomfattning följer respondenterna nyheter, dock
uppger de att när krisen är över går de förmodligen tillbaka till gamla rutiner.
Respondenterna vill inte identifiera sig själva som nyhetsmedieundvikare, men kanske
hellre nyhetsmedieundvikare än nyhetsundvikare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-03-04Author
Petersen, Johanna
Hanic, Ahmed
Keywords
Nyhetsundvikare, nyhetsmedieundvikare, nyhetskonsumtion, Folk theories, Uses and gratification theory, intervjustudier.
Series/Report no.
1134
Language
swe