Visa enkel post

dc.contributor.authorDzanic, Elma
dc.date.accessioned2021-03-08T09:25:06Z
dc.date.available2021-03-08T09:25:06Z
dc.date.issued2021-03-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67992
dc.description.abstractDen här uppsatsen handlar om utsatta ungdomar i samhället som befinner sig inom statens vård, närmare bestämt Statens institutionsstyrelse (SiS) på grund av ett LVU (lagen om vård av unga) eller LSU (lagen om sluten ungdomsvård). Uppsatsens syfte är att kartlägga forskningsfältet ungdomar inom särskilda ungdomshem, med hjälp av tre frågor; vilka teman är återkommande inom forskning om ungdomar inom särskilda ungdomshem, vems röster görs hörda i forskningen samt vilka mönster gällande genus som återfinns. Uppsatsen är en systematisk forskningsöversikt. Denna metod har varit behjälplig i att systematiskt gå igenom den forskning som finns presenterad i uppsatsen. Resultaten visar bland annat att ett vanligt återkommande tema inom forskning om ungdomar inom särskilda ungdomshem är studier som fokuserar på psykisk/mental ohälsa bland ungdomarna, ungdomarnas utbildningsnivå eller erfarenhet samt studier som fokuserar på olika behandlingsmetoder. Resultatet visar vidare på att majoriteten av artiklarna utgår ifrån ett ungdomsperspektiv. Artikelförfattarna har intervjuat ungdomar för att höra deras historia.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectStatens institutionsstyrelsesv
dc.subjectinlåstsv
dc.subjectSärskilda ungdomshemsv
dc.subjecttvångsvårdsv
dc.subjectLVUsv
dc.subjectLSUsv
dc.subjectUngdomarsv
dc.titleUNGDOMAR INOM SÄRSKILDA UNGDOMSHEM En systematisk forskningsöversiktsv
dc.typeTexteng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent Essayeng
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post