dc.date.accessioned | 2021-03-26T10:36:27Z | |
dc.date.available | 2021-03-26T10:36:27Z | |
dc.date.issued | 2020-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68133 | |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | musik | sv |
dc.subject | plats | sv |
dc.subject | Göteborg | sv |
dc.subject | förflyttning | sv |
dc.subject | essä | sv |
dc.subject | psykogeografi | sv |
dc.subject | människor | sv |
dc.title | Musikliv | sv |
dc.title.alternative | På scenen (red Lis Hellström Sveningson, Gudrun Nyberg) | sv |
dc.type.svep | artistic work | |
dc.contributor.creator | Haglund, Magnus | |
art.typeOfWork | sex essäer | sv |
art.relation.publishedIn | Stockholm. Carlssons bokförlag | sv |
art.description.project | Musikliv består av sex essäer, över sammanlagt drygt 100 boksidor, och beskriver musikens utveckling i Göteborg under 100 år, från 1920 till 2020. Texten utforskar hur musiken hittar olika samhälleliga förankringar, hur tonerna hör ihop med specifika platser och hur människor använder musiken för att kommunicera nya idéer. Delar av materialet består av samtal med betydande musikutövare inom olika genrer, från kördirigenten Gunnar Eriksson till saxofonisten Malin Wättring, från operasångerskan Elisabeth Erikson till punkbandet Rome is Not a Town. Grundläggande är själva förflyttningen och användandet av staden som fysisk och psykogeografisk yta. Med essän som teknik och metod skapas alternativa förklaringar till varför Göteborg under så lång tid befunnit sig i framkanten av musiken och gång på gång varit spelplatsen för nya estetiska landvinningar. En av essäerna i pdf-form bifogas. | sv |
art.description.summary | Musikliv består av sex essäer som beskriver Göteborgs musikliv mellan åren 1920 och 2020. Materialet sträcker sig över olika genrer, från den klassiska musiktraditionen, över jazz, folkmusik, rock- och popmusik till den samtida experimentmusiken. | sv |
art.relation.uri | http://www.carlssonbokforlag.se/produkt/pa-scenen/ | sv |