Värdeskapande kommunikation - en studie om content marketing som strategiskt arbetssätt bland svenska marknadsavdelningar
Abstract
Studien visar att företagen uppfattar begreppet content marketing väldigt olika vilket synliggörs i deras prioriteringar, arbetssätt och resurser. Utifrån informanternas svar är det tydligt att det existerar skilda uppfattningar om begreppet content marketing och dess innebörd. Informanternas olika uppfattningar om begreppet kan vidare vara en avgörande faktor för val av
antalet anställda och hur företaget arbetar med content marketing. Studien visar även att trots en gemensam insikt att en content marketing strategi är viktigt att ha, så är det få som har en tydligt uppsatt strategi för sitt arbete. Resultatet visar också att samtliga informanter mäter effekten av sina content marketing insatser. Trots att många olika KPI:er nämns som mättal hos företagen så är det få som specificerar ett större slutmål för deras content marketing insatser,
baserat på deras allmänna affärsmål.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-04-06Author
Hansson, Jessica
Keywords
content marketing
strategisk kommunikation
innehåll
Series/Report no.
Masteruppsatser
MS26
Language
swe