Hammarkullen 1:1
Summary
I utställningen sammanförs verk av sex olika konstnärer som alla har ett intresse för naturen och landskapet. Med olika tekniker som abstrakt måleri, fotografi, fotogram, fotogrammetri och kemigram skiftar bilden av terrängen och vattnet vi omges av. Flera av verken ställer frågor kring exploateringen av land, hav och ekonomisk tillväxt.
Supported by
Hendrik Zeitler: forskningstid inom tjänsten under 2019, HDK-Valand
Description of project
I utställningen Collapse of a mass kombineras de olika deltagande konstnärernas tekniker abstrakt måleri, fotografi, fotogram, fotogrammetri och kemigram. Alla arbeten kretsar kring relationen människa och natur, landskap och förutsättningarna för våra liv. Verkens tematik rör sig från makrokosmos, Grönland och dess isfält som har fotograferats från hög höjd, till mikrokosmos fram till specifika platser, möten med materia och olika livsformer. På samma sätt rör sig även betraktarens blick från att ha mött verk på golv och i trappan, som dessutom nöts ner under utställningsperioden, till större format som tvingar hen att både backa för att urskilja motiven och att gå närmare för att upptäcka detaljer och nyanser. Min del av utställningen närmar sig, i likhet med Annika Thörn Legzdins verk med nedgrävda negativ, det taktila – fotografier som har tagits genom att beröra motiven, där andra sinnen än synen har dominerat under en stor del av processen; något som förändrar våra perspektiv och ifrågasätter traditionella föreställningar om att skapa en bild av ett landskap, att ”ta den i besittning”. Mina verk i utställningen härrör från möten med landskapet som ”finns kvar” fragment av naturlandskap på innergårdar och runt hus i tätbefolkade områden, något som ofta försvinner helt i diskurserna ”natur” och ”landskap” men som både är en stor del av livsmiljön för många människor och även bidrar till biologisk mångfald – landskapsfragment som var för sig utgör små brottstycken men som samtidigt utgör en stor del av många djurs livsmiljö. Här skiljer sig också utställarnas sätt att närma sig landskapet, vår omgivning som i många avseenden har skapats och påverkats av människan, med personliga, intima möten, blandade med satellitbildens mekaniska registrerande, från det allmänt vedertagna antropocen-begreppet. Där dominerar ofta människoskapade megalandskap som fyller bildramen fram till horisonten – ett ofta effektivt sätt att åskådliggöra förändringar och missförhållanden, men som ofta blir bortkopplade från betraktarens personliga upplevelser. Utställningen är curaterad av fotografen Eva-Teréz Gölin.
Type of work
Collapse of a mass, grupputställning med Hendrik Zeitler, Annika Thörn Legzdins, Mattias Wallin, Inga Linn Härdelin, Lars Dyrendom och Eva-Teréz Gölin
Published in
Galleri Duerr, Stockholm
Link to web site
https://galleriduerr.com/portfolio/collapse-of-a-mass/
View/ Open
Date
2020-01-16Creator
Zeitler, Hendrik
Keywords
landskap
antropocen
fotogram
fotografi
kameralöst
abstraktion
Publication type
artistic work
Language
swe